Mercedes-Benz : Åpent farvel til SLR - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Åpent farvel til SLR
Superbilen Mercedes SLR McLaren synger på siste vers. Men skuta skal senkes med flagget til topps.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Finale

Samarbeidet mellom Mercedes og deres Formel 1-partner, McLaren, fortsetter inn i neste sesong. Hva ellers kunne vi forvente etter at Lewis Hamilton sørget for å hente hjem en velfortjent VM-tittel etter tidenes avslutningsrace på sesongen.

Men tyskerne og britene har også samarbeidet om å bygge en supersportsbil, og denne produksjonen skal etter planen stoppes i mai.

Nå bekrefter imidlertid partene det vi på BilNorge avslørte allerede i juli (KLIKK HER). En helt åpen utgave skal avrunde SLR-produksjonen, og den skal samtidig hylle den legendariske racerføreren Stirling Moss som gjorde en glimrende jobb bak rattet i en Mercedes SLR i glansperioden for de såkalte Sølvpilene på 1950-tallet.

Eksklusiv

SLR Stirling Moss blir eksklusiv. Kun 75 eksemplarer skal bygges i perioden juni – desember neste år.

Og det er kanskje også hva markedet greier å svelge unna i disse urolige tider, prislappen blir nemlig på 750.000 euro. Eksklusiv avgifter.

Men de som kjøper bilen får noe å skryte av. Den kompressormatede V8-motoren byr på hele 650 hester. Det gir en akstid til 100 km/t på 3,5 sekunder og, hold på hatten, en potensiell toppfart på formidable 350 km/t - uten noen som helst beskyttelse mot vær og vind.

For her fins ikke en gang en frontrute. Det eneste som gir deg en viss vindbeskyttelse er to ”pukler” bak setene. De inneholder også veltebøyler om uhellet skulle være ute og bilen tipper rundt.

Selv om spesialmodellen er basert på de eksisterende utgavene av SLR McLaren, coupé og roadster, har designerne hele tiden vært bevisste på at denne bilen skal kunne kjøres åpent og kompromissløst i hastigheter opp mot 350 km/t. Det krever en del innovative løsninger.

Sølvpil

Formen er en Sølvpil verdig med et langt V-formet panser og en kort bakstuss. For her er det langt viktigere hva som sitter under panseret enn hva du får med deg i bagasjerommet.

Siden frontruta mangler, flyter formelig eksteriør og interiør sammen.

Og apropos interiør – her er det ikke benyttet noen snarveier, og du finner neppe en synlig plastbit så langt øyet rekker. Ekte materialer som skinn, aluminium og karbonfiber er det derimot rikelig av. En aluminiumsplakett ved gearspaken inneholder signaturen til Stirling Moss og et tall som viser hvilket nummer av de 75 eksemplarene du befinner deg i.

Legende

Når du er setter fra deg bilen ute, og mørke skyer truer på himmelen, så har ingeniørene funnet en løsning som gjør at sportsbilen ikke forvandles til et badekar.

I bagasjerommet finner du deksler som elegant dekker kabinen. Så elegant at bilen nå kan forveksles med en stilig skulptur.

Stirling deler et tett gulv med sine søsken, men etter lange timer i vindtunnel har den fått en ekstra kraftig diffuser i gulvet bak for å beholde bakkekontakten i høye hastigheter.

Bilen har en luftbrems som automatisk trer i funksjon ved oppbremsing fra 120 km/t eller høyere, og denne kan også betjenes manuelt av sjåføren ved behov.

Stirling Moss er en levende legende. Det blir nok også denne SLR-modellen, men de fleste eksemplarene blir nok fraktet rett til en eller annen garasje eller samling, uten noensinne å havne i trafikken. Så hygg deg i alle fall med bildene av herligheten.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: