Porsche Panamera: Over toppen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Over toppen
FØRSTEINNTRYKK: Panamera Turbo S er Porsches nye toppmodell. Her kombineres det ypperste av krefter, eksklusivitet og komfort.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det er en rå opplevelse å “ta av” med Launch Control i denne bilen. Null til hundre på drøye 3,5 sekunder gjør at du presses inntil seteryggen og føler deg ør i hodet.

Lydbildet fra V8en med biturbo og sportseksosanlegg er en lystig symfoni, enten vi sitter bak rattet eller står på utsiden og beundrer vidunderet.

Selvsagt står utseendet i stil til ytelsene, 20-tommers Turbo II hjul, ekstra bred sporvidde på bakakselen, sideskjørt fra Porsche Exclusive-serien og den store, justerbare hekkspoileren lakkert i bilens farge.

Titan-aluminium
Mens en vanlig Panamera Turbo har 500 hester - mer enn nok for de fleste - har Porsche hentet frem 50 ekstra i Turbo S.

Det har primært skjedd ved modifisering på to punkter – de to turboene har fått turbinblader i titan-aluminium, og motorstyring er modifisert.

De modifiserte turbinene veier halvparten av de originale og gir dermed raskere respons. Det løfter dreiemomentet fra 700 til 750 Newtonmeter.

Velger du “Sport” eller “Sport Plus” i Sport Chrono-pakken, standard i denne modellen, oppnår du 800 Nm i såkalt overboost ved kickdown.

Ytelsene er ikke bare imponerende fra null til hundre, en Turbo S trenger for eksempel bare 2,6 sekunder på å akselerere fra 80 km/t til 120 km/t, og 9,1 sekund fra 100 km/t til 200 km/t. Du tar deg med andre ord kjapt forbi sinker på veien.

Men tross økt effekt bruker ikke Turbo S mer drivstoff enn Panamera Turbo.

Som Panamera Turbo er også S-utgaven utstyrt med PDK dobbelclutch girkasse og aktiv firehjulsdrift som effektivt fordeler kreftene dit de best kan nyttiggjøres. Du bestemmer selv om PDK-kassen skal skifte automatisk, eller du kan gire manuelt via hendler på rattet.

Aktiv
Porsche Active Suspension Management (PASM) består av adaptiv luftfjæring og -dempere. Systemet varierer demperne sømløst i forhold til kjørestil og underlag. Føreren kan selv bruke knappene for å tilpasse bilen til egne ønsker gjennom å velge Comfort, Sport og Sport Plus.

Panamera Turbo S er i sitt ess på Autobahn hvor den virkelig får demonstrert sine fartsressurser.

Vårt eksemplar var utstyrt med keramiske bremser, noe som er betryggende når du plutselig skal få ned farten fra 250 til 90 fordi føreren av et vogntog hundre meter foran deg bestemmer seg for å kjøre forbi en kollega.

Den store bilen oppfører seg også bra på svingete landevei, tatt i betraktning at den veier to tonn. Men når du går fra Panamera til en sportslig 911, merker du at touring-egenskapene er mer fremtredende enn de sportslige. Det skulle bare mangle!

Med en prislapp på nesten 2,7 millioner og maks fartsgrense på 100 km/t, blir Panamera Turbo S et sjeldent syn på norske veier.

Fakta Porsche Panamera Turbo S

Motor:

V8 bi-turbo bensin, 4806 ccm

Effekt:

405 kW (550 hk) v/6000 o/min,
750 Nm v/2250-4400 o/min

L/B/H:

497/193/142

Akselavstand:

292,0 cm

Egenvekt:

1995 kg

Bagasjerom:

432-1250 liter (VDA)

0-100 km/t:

3,8 sek.

Toppfart:

305 km/t

Snittforbruk:

1,15 l/mil

CO2:

270 g/km

Pris:

kr 2.698.000

Konkurrenter: Aston Martin Rapide, Jaguar XFR, Mercedes-Benz CLS 63 AMG

SE VIDEO AV PANAMERA TURBO S:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: