Mercedes-Benz M-Klasse: Mercedes SUV i AMG-drakt - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Mercedes SUV i AMG-drakt
Luksuriøse og praktiske Mercedes ML kom nylig på markedet i tredje generasjon. Nå kommer utgaven de mest innbarkede entusiastene venter på.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

ML 63 AMG er selve SUV-drømmen for mange. Her får man en praktisk og rommelig familiebil som enkelt tar seg frem til hytta på fjellet. I tillegg har man en potent muskelbil som drar fra det meste ut fra lyskrysset.

LES OM: Ny Mercedes M-Klasse

AMG hevder at det var de som fant opp dette segmentet med høypotente SUVer – jeg er ikke sikker på om amcar-entusiaster er enige i det.

I alle fall kom deres første ML 55 AMG på markedet i 1999 og ble etterfulgt av ML 63 AMG i 2005. Til sammen er det levert over 24.000 AMG SUVer gjennom årene.

Power
Nye ML 63 AMG har en 5,5-liters bi-turbo V8 bensinmotor. Maks effekt er 525 hester og maks dreiemoment 700 Newtonmeter. Dersom du ønsker enda mer, kan du velge å utstyre den med en Performance Pack som øker effekten til 557 hk og dreiemomentet til 760 Nm.

Den ekstra effekten skyldes at ladetrykket økes fra 1.0 til 1.3 bar i den kraftigste utgaven. Dette skal ikke påvirke snittforbruk og CO2-utslipp.

Null til hundre går unna på 4,8 sekunder, mens potensiell toppfart er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Bensinsluker, tenker du, men nei. Den skal klare seg med et snittforbruk på 1,18 liter på mila – 28 % mindre enn forgjengeren – på tross av en effektøkning på 15 hk og 70 Nm. Et av elementene i denne sammenheng er en vektbesparelse på 40 kg, selv med høyere utstyrsnivå.

Effektiv transmisjon
ML 63 AMG er utstyrt med en avansert girkasse – AMG Speedshift Plus 7G-Tronic – som fordeler kreftene raskt og effektivt til alle fire hjul, 40:60 foran:bak, gjennom 4Matic permanent firehjulsdrift.

Girkassen har tre modi. Innstilt på C (for Controlled Efficiency) er start/stopp-funksjonen aktiv. Denne gir også myke, behagelige skift og velger et relativt høyt gir for å spare drivstoff. For en mer sportslig kjørestil velger man S for sport eller M for manuell.

Luftfjæring
Den sportslige SUVven er utstyrt med Airmatic luftfjæring som tilpasser seg underlag og kjørestil. Det adaptive dempersystemet leveres for første gang i kombinasjon med et aktivt kurvesystem som sørger for bedre stabilisering.

Standard hjulutrustning på ML 63 AMG er 20-tommers AMG spesialfelger med dekk i dimensjon 265/45 R20. Utgaver med Performance Pack har 21-tommere med 295/35 R21 dekk.

Mercedes ML 63 AMG leveres fra april 2012 med en prislapp på € 108.885 i Tyskland. Ifølge importøren blir norsk pris ca kr 2,2 millioner, hvilket er ca kr 300.000 under dagens pris. Hovedårsaken er omlegging av avgiftssystemet som ikke straffer hestekrefter i samme grad som tidligere.

Sjekk vår avgiftskalkulator her

Mercedes-Benz ML 63 AMG

Slagvolum

5461 cc

Boring x slaglengde

98.0 x 90.5 mm

Kompresjon

10.0 : 1

Effekt

386 kW (525 hk) v/5250 rpm
410 kW (557 hk) v/5750/rpm*

Max dreiemoment

700 Nm v/1750-5000 rpm
760 Nm v/2000-5000 rpm*

Motorvekt (tørr)

204 kg

Forbruk ved blandet kjøring

11.8 l/100 km

CO2 utslipp

276 g/km

Aks. 0-100 km/t

4.8 s
4.7 s*

Toppfart

250 km/t**

* med AMG Performance package; ** elektronisk begrenset.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: