-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kia utfordrer eliten
Kia er ikke snaue – i dag lanserer de sin nye bakhjulsdrevne luksussedan som skal konkurrere mot tyske luksuslimousiner.
Kia K9 heter bilen i Korea hvor den lanseres i dag, men vi blir lovet at den skal få en annen betegnelse når den senere i år skal ut på eksportmarkedet.
Med solide mål – en lengde på 509 cm over en akselavstand på 304,5 cm – er den på nivå med en BMW 7-serie. Bredden på 190 cm er identisk med tyskeren, mens 149 cm gjør den to centimeter høyere. Luftmotstandskoeffisienten er Cd 0,27.
I første omgang skal bilen tilbys med en 3,8-liters V6 motor på 290 hk, men neste år kommer også en direkteinnsprøytet V6 med 333 hk. I begge tilfeller sendes kreftene gjennom Kias egne 8-trinns automatgirkasse til bakhjulene.
Ny nisje
- K9 er vår første bakhjulsdrevne sedan på mer enn et desennium, og setter nye standarder med hensyn til avansert design, ny teknologi og kjøreegenskaper. Den representerer det beste av det beste fra Kia, sier Soon-Nam Lee, direktør for Overseas Marketing Group hos Kia.
- Igjen viser vi vår evne til å overraske, K9 vil tiltrekke seg en helt ny kundegruppe for Kia - med progressive, fremtidsrettede mennesker, legger Lee til.
Bilen er bygget på en helt ny plattform med lang akselavstand og bakhjulsdrift. Motoren er trukket bakover og det samme er A-stolpen – noe som gir muligheten for et langt panser og korte overheng i front.
- Med vår nye generasjon design sender K9 ut et klart signal om våre intensjoner og ambisjoner om å konkurrere direkte mot europeiske luksusmerker. Og for Kia, våre kunder og meg selv er bilen en drøm som går i oppfyllelse, sier designsjef Peter Schreyer.
Balansert
Ifølge Kia har K9 en nærmest perfekt vektfordeling mellom for- og bakaksel, noe som resulterer i optimal balanse og styrerespons.
De skryter av et stivt karosseri som består av 74,3 prosent høyfast stål, avansert multilink hjuloppheng og luftfjæring som skal sørge for god komfort og kjøreegenskaper.
Ved hjelp av fire kjøremodi, Eco, Normal, Sport og Snow, kan føreren velge ideell innstilling av fjæring, styring, motor og girkasse avhengig av veiforhold og kjørestil.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Påkostet
Når bilen kommer i salg utenfor Korea i fjerde kvartal vil den tilbys med en rikholdig liste av komfort- og sikkerhetsutstyr.
Avhengig av modellvariant vil K9 leveres med adaptive LED hovedlys, filskift-varsler, radarbasert dødvinkel-sjekk, og videoovervåkning med fire kameraer.
Blant komfortutstyret nevner Kia en 12,3-tommers TFT instrumentskjerm, head-up display, to 9,2-tommers monitorer for bakseteunderholdning, lydanlegg med 17 høyttalere fra Lexicon (by Harman) og intelligent cruise control som tilpasser seg trafikken.
Det blir interessant å se hvor mange som velger Kias luksussedan fremfor etablerte klassikere som Audi A8, BMW 7-serie eller Mercedes S-Klasse. De skal uansett ha honnør for satsingen.