Volkswagen CC: Folkelig og elegant - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Folkelig og elegant
NETTKJØRT: Er du i markedet etter en rommelig og komfortabel bil i klassen «firedørs coupé» har du ikke så mange valg. Volkswagen CC er den rimeligste.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Volkswagen Passat CC ble lansert i 2008. Samtidig med ansiktsløftningen i 2012 benyttet Volkswagen anledningen til å gjøre den til en selvstendig modell med det kortere navnet CC.

Den sterkeste rivalen finnes i familien, nemlig Audi A5 Sportback. Mercedes CLS og Jaguar XF må også nevnes, selv om disse ligger i en høyere divisjon når det gjelder pris.

Vurdert ut fra «mye bil for pengene» er CC det gunstigste kjøpet. Den er ikke billig den heller, men prisen på vår testbil må ses i lys av at 4Motion følger med på kjøpet.

Mer elegant
La det ikke være noen tvil om at dette i bunn og grunn er en Passat – men den store forskjellen er coupéhekken. Satt på spissen kan vi si at CC er mer elegant, men mindre praktisk som familiebil enn Passat.

Nærmest som et bevis på at dette handler om en coupé, finner vi de tre detaljene som må nevnes som ulemper:

Det er ikke spesielt god benplass i baksetet, takhøyden er heller ikke noe baksetepassasjerene skryter av, og sjåføren vil erfare at det er beskjeden sikt bakover. Glem heller ikke at bagasjevolumet er noe mindre.

Passat-chassiset og kraftig dieselmotor kombinert med firehjulsdrift, den behagelige toclutch-kassen DSG samt gode seter bidrar til at dette er en meget komfortabel langturbil.

Diesel eller bensin
Noen vil kanskje stusse over at vi kjører bilen med den «gamle» 2.0 TDI-motoren med 170 hk. Allerede nå har nemlig CC fått på plass den oppgraderte utgaven av denne motoren, med 177 hk og et moment på solide 380 Nm, en motor som vi allerede kjenner fra Passat Alltrack.

Vil du spare noen tusenlapper kan du velge enten 140 hk TDI eller 160 hk TSI med manuell girkasse og uten 4Motion.

Bi-xenonlykter med LED kjørelys hører til standardutstyret. Det samme gjør sportsunderstell og sportsseter foran. Adaptiv cruise control koster drøyt 12.000 kroner ekstra. Andre godbiter som øker prisen er navigasjon (6500 kroner) og panorama soltak (10.500 kroner).

FAKTA Volkswagen CC TDI 170 DSG 4Motion

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

125 kW (170 hk) v/4200 o/min.
350 Nm v/1750-3000 o/min.

Mål:

490 x 186 x 142 cm (L/B/H)

Akselavstand:

271 cm

Egenvekt m/fører:

1668 kg

Bagasjevolum:

532 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

220 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,57 l/mil

CO2-utslipp:

149 g/km

Pris fra:

kr 395.100

Pris som prøvekjørt:

kr 537.500

 

Konkurrenter: Audi A5 Sportback. Bortsett fra prisen ligger Jaguar XF i samme bås, og CC sniker seg dessuten inn mellom Mercedes CLA og CLS i størrelse.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: