-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Taket av for 4-serie
Jeg husker den første mellomklassecabrioleten fra BMW som den grusomme 2002 Targa fra Baur. Er det korrekt? Den var fæl! Nå kommer det i hvert fall en akseptabel utgave.
Det vi i hvert fall kan slå fast er at når BMW presenterer sin nyeste cabriolet, samtidig med den første vårsolen neste år, har den fått et navn som tidligere var helt ukjent i BMW-historien, nemlig 4.
Det er selvfølgelig coupéutgaven av den nye treeren som nå får fjernet taket. Første visning blir på Los Angeles-utstillingen som åpner dørene mens vi fremdeles sier november. Og selv om BMW klarer å avlevere en pressemelding på rundt 14 flak, kan jeg forsikre at dette er en firer, med nedfellbart metalltak.
Punktum.
Du ser den har Air Breather bak forhjulene, det skal minske luftmotstanden - og du ser IKKE at, akkurat som coupeen, er 4-utgaven senket en cm. Det er mulig det også gjør noe.
Mindre støy
Det er imidlertid mer enn mulig at når BMW sier de har jobbet med det tredelte metalltaket for å gjør det mer effektivt som støydemper, så vil det være merkbart. «En absorberende innvendig himling» snakker de om. La oss håpe det er like støydempende som en effektiv mohair-kalesje.
Hva de også har fått til er en bevegelig lasterampe som kommer ut og fanger opp det du kan få plass til av bagasje, når taket ligger nede i bagasjerommet. Derved slipper du åpenbart å åle deg under, for å få lagt den bløte bagen langt der inne.
Dessuten er det med beklagelse jeg må fortelle at også BMW har fulgt etter den pinglete Mercedes-linjen med å tilby en slags nakkevarmer. Her er den visst tre-trinns elektrisk, og består ikke av et «Air Scarf» av varm luft.
For dem slike data er av interesse får vi føye til at det tar ca. 20 sekunder å senke taket og at det kan gjøres i hastigheter opptil litt over 17 km/t. For meg er slike data nesten like interessante som tiendedelene fra nulltilhundre – og jeg har kjørt åpent i mer enn 50 år. Konkurransen om hvem som får den opp (eller ned) først har liksom aldri vært en del av kjør-åpent-agendaen.
Vi kan vel også regne med at denne, akkurat som coupeen, vil kunne leveres i Sport Line, Luxury Line og M Sport interiør-nivåer.
To bensin og en diesel
Dersom jeg har tolket BMWs ordrike pressemelding riktig vil denne bilen i første omgang kommer som 435i med 306 hester fra rekkesekseren eller som 428i med 245 hk fra fireren. Dersom du av en eller annen grunn ønsker å blande dieselduft med den friske luften vil 420d stå til din disposisjon med 184 hester til disposisjon. Seks manuelle eller åtte trinn fra dobbelclutchkassa fullfører de første drivlinjene.
Det er ingen grunn til å tro at disse ikke blir supplert med tiden.
For dem som betaler bilene sine i Euro later det til at i forhold til forgjengerne, 3 Serie Cabrio, blir de nye 2. – 4.000 euro dyrere når man holder sammenliknbare modeller opp mot hverandre.