Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX
Acura NSX

NSX ut i lyset

Endelig, etter et utall av konsepter, får vi nå se Acura NSX i full produksjonsdrakt. Honda-versjonen får du neppe se på norske skilter i år.

Publisert Sist oppdatert

Forrige generasjon NSX gikk ut av produksjon i 2005, og siden 2007 har vi fått servert små drypp om en ny modell i form av konseptbiler. Du finner linker til våre omtaler her om du vil spole deg tilbake i tid.

Amerikansk
Modellen som debuterer i Detroit er utviklet i USA, og det er også her den skal produseres. Acura tar imot bestillinger nærmere sommeren, og de første USA-bilene leveres senere på året.

Ifølge informasjonssjef Tom Gullkrona Skoglund hos den norske importøren, må vi vente til 2016 for å få lagt hendene på en Honda NSX her i landet.

Honda har satt seg som mål å bringe en ny opplevelse til superbil-verdenen. Den midtmonterte bensinmotoren er en twin turbo V6 koblet til en 9-trinns dobbel clutch girkasse. I tillegg har bilen tre elmotorer. Eksakte ytelser må vi foreløpig vente på.

Hybrid firehjulsdrift
SH-AWD avansert firehjulsdrift skal sørge for maksimalt veigrep. Forhjulene drives av hver sin elmotor som sørger for lynrask reaksjon mens den tredje elmotoren, montert mellom V6 og girkasse, samarbeider med bensinmotoren om å levere kraft til bakhjulene.

Forrige NSX var ifølge Honda første superbil i aluminium, og nykommeren kan jo ikke være mindre avansert.

Selve rammen er bygget med en kombinasjon av aluminium, høyfast stål og andre avanserte materialer mens gulvet er i karbonfiber for å oppnå maksimal stivhet i konstruksjonen.

Stolte tradisjoner

NSX skal produseres ved Hondas Performance Manufacturing Center (PMC) i Marysville, Ohio, hvor et team på rundt 100 spesialister skal bygge bilen fra bunnen av.

-Vår målsetting var å bygge en bil som er tro mot det opprinnelige NSX-konseptet – en superbil som gir en ny kjøreopplevelse, og der hver komponent yter respekt til den smarteste delene av bilen – nemlig føreren, sier Mike Accavitti, toppsjef for Acura-divisjonen.

-Bilens sjel er den emosjonelle forbindelsen den har med føreren, og med NSX blir den forbindelsen intens og øyeblikkelig, lover Accavitti.

Her kan du sammenligne målene på nye NSX med forgjengeren fra 2005:

Info

Ny NSX

2005 NSX

Diff

Lengde

4470 mm

4425 mm

+ 45

Bredde

1940 mm

1810 mm

+ 130

Høyde

1215 mm

1170 mm

+ 45

Akselavstand

2630 mm

2350 mm

+ 280

Sporvidde f.

1655 mm

1510 mm

+ 145

Sporvidde b.

1615 mm

1540 mm

+ 75

Powered by Labrador CMS