-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sommercruiser
De få skikkelige sommerdagene vi har i løpet av året skal nytes til fulle. Vi tok med BMWs nye 2-serie cabriolet til sørlandskysten.
Hva slags bil er dette?
BMW 2-serie Cabriolet er en såkalt fireseter, men glem baksetene, de kan i nødstilfeller brukes til korte turer for barn som er vokst ut av barnesetet og klarer seg med en sittepute.
Bilen har automatisk kalesje som forsvinner ned i bagasjerommet og «stjeler» cirka femti liter av dette når du kjører åpent. Men er du flink til å pakke kompakt, får du med weekend-bagasje for to under og bak kalesjen. Dessuten kan du bruke plassen i baksetene til et par bagger.
Motor / drivverk?
«Vår» bil er utstyrt med turbo bensinmotor fra BMWs nye motorprogram, samt 8-trinns automatgirkasse. Motoren kler bilen meget bra. Den har bra moment allerede ved meget lave turtall, og er akselerasjonsvillig.
184 hester kan høres mye ut i en liten cabriolet, men bilen er såpass tung at den ikke fremstår som spesielt sportslig, skjønt en akstid på 7,6 sekunder vil nok dekke behovet for folk flest,
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Eneste direkte konkurrent til bilen er Audi A3 Cabriolet. Hovedforskjellen mellom disse modellene er at BMW har bakhjulsdrift mens Audi trekker på framhjulene. Det gir BMW-en mer dynamiske kjøreegenskaper når den utfordres på svingete vei.
Hvordan er den å kjøre?
Bilen er en behagelig cruiser med høy grad av komfort. En «DNA-bryter» på midtkonsollen lar deg velge mellom maksimal komfort eller maks sportslighet, og du merker tydelig at bilen omstiller seg etter dine ønsker.
Hvem passer den for?
De minimale baksetene og et lite bagasjerom gjør bilen best egnet for single eller par uten barn. Nøyer du deg med minste motor (218i med 136 hk) får du en ribbet bil for 321.000 kroner.
I den andre enden av skalaen finner vi M235i med rekkesekser på 326 hester og en prislapp på kr 835.000.
Konkurrenter?
Eneste direkte konkurrent er som nevnt Audi A3, men de som ønsker noe mer sportslig vil også vurdere Mazda MX-5 som kommer i helt ny tapning til høsten, samt Audi TT, BMW Z4 eller Mercedes SLK.
Dette liker vi:
Gjennomført kvalitet i alle ledd, meget gode sportsseter med justeringsmuligheter som gjør at «alle» finner en ideell sittestilling. Deilig tykt sportsratt kledd i behagelig skinn.
Dette liker vi ikke:
Du må sette mange kryss på listen over ekstrautstyr for å få en bil som er attraktiv når du skal bytte den inn etter noen år. Vår bil har ekstrautstyr for ca. 130.000 kroner, og det er ikke uvanlig at norske BMW-kunder bruker et slikt beløp på sin nye bil.
*Åpent/lukket kalesje
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1997 ccm |
Effekt: | 135 kW (184 hk) v/5000 o/min. |
Dreiemoment: | 270 Nm v/1250 o/min. |
Mål LxBxH: | 443 x 177 x 141 cm |
Akselavstand: | 269,0 cm |
Egenvekt m/fører: | 1605 kg |
Tillatt totalvekt: | 2000 kg |
Bagasjerom: | 280-335 liter (VDA)* |
Aks. 0-100 km/t: | 7,6 sek. |
Toppfart: | 226 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,62 l/mil |
CO2: | 144 g/km |
Forbruk målt: | 0,74 l/mil |
Pris fra: | kr 484.700 |
Pris som prøvekjørt: | kr 617.450 |