-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Taxi-eksperiment i Tyskland
Kompakt som en Twizy og med utskiftbare batterienhet skal Münchens nye kompakt-Taxi ut i tjeneste neste år.
I München presenterte man nylig en 1:1 modell av den elektriske taxien som skal ut i trafikken neste år.
Det er mye lokalt innhold i denne. Dels er den utviklet under en paraply som heter Adaptive City Mobilität – som har sete i München. Og dels er den designet av Peter Naumann.
Han gikk ut av Royal College of Arts i London som bildesigner for en halv menneskealder siden, og leder nå Design-fakultet ved Høyskolen i München.
Utgangspunktet hans har åpenbart vært en Renault Twizy. Også her sitter føreren i midten, men det er plass til to passasjerer som sitter på en behagelig bred benk bak, med god plass til beina – på hver sin side av føreren. Der finner man også bagasjeplass.
Faktisk vil bilen bli klasset i samme kategori som Twizy: L7e heter den slags på Kontinentet.
Den er åpenbart beregnet for by-bruk og skal i første omgang være en del av et større forsøks- og forskningsprosjekt i offentlig regi. Det er Bundesministerium für Wirtschaft und Energie som står bak det hele, og det er de tre grunnpillarene: kjøretøy, Informasjons-utveksling (IKT) og batteri-bytte man jobber med her.
Batteriene ligger i en egen kassett under gulvet og skal gi bilen mulighet til operasjon 24 timer i døgnet – men bortsett fra den detaljen er det ikke sagt noe om det tekniske innholdet.
Men det er sagt mye om hvem som er med på akkurat dette prosjektet. Og det er tunge navn som Siemens, Fraunhofer og den tekniske høyskolen i Aachen. Den eneste direkte bilforbindelsen er overraskende nok Roding – som, i den grad den er kjent, er kjent for ganske utadvendte sportsbiler uten noen stor grad av klima- og miljø-tankegang så langt vi har sett.
Blant de folkene som står bak finner vi for eksempel Johann Tomforde, han var en av dem som i sin tid dro i gang Smart-prosjektet.
Det skal bli spennende å følge dette prosjektet, ikke minst med tanke på det ferske Oslo-forslaget om kun nullutslipps-drosjer om fire år.