-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt beist for ny president
Med halve nasjonen mot seg er det viktig at Donald Trump kan ferdes trygt når han overtar makten i januar. Her er beistet han får til rådighet.
The Beast er betegnelsen som brukes på dagens presidentbil i USA, og kanskje velger Donald Trump å bruke samme betegnelse selv om han får en splitter ny bil til innsettelsen 20. januar.
Bilen(e) Obama har benyttet var nye til hans innsettelse i 2009, og GM har holdt på nesten to år med å utvikle etterfølgeren som her er knipset i hemmelige omgivelser – godt kamuflert.
Da Obama besøkte Oslo for å motta Nobels fredspris i 2009, hadde han med seg flere eksemplarer av The Beast. I den forbindelse skrev kollega Trygve Larsen en flott artikkel om de amerikanske presidentbilenes historie som du kan lese her.
Vi har ingen detaljer om den nye presidentbilen, og det får vi neppe heller når den debuterer i det offentlige rom. Men vi vet at den skal brandes som en Cadillac – et merke som har lange tradisjoner med å levere presidentbiler.
Men selv om bilen får et ansikt som en moderne Cadillac XT5 eller CT6, er det lite Cadillac under skalet. Bilen er basert på en GM truck-plattform.
Og selv om utseendet blir modernisert, blir innmaten ganske lik på den utgående modellen med 2+3+2 seteløsning, tung pansring og en rekke sikkerhetsløsninger om bord.
Kanskje får den et adaptivt chassis – det har visstnok vært et savn på forgjengeren som sies å være nærmest blottet for kjøreegenskaper.
Bilen har en egenvekt på mellom syv og ti tonn og skal kunne motstå rakettangrep og tunge missiler.
Prislappen på en bil er anslått til 1,5 millioner dollar, men det begrensede antallet som tillates solgt er neppe nok til å dekke GMs utviklingskostnader som skal beløpe seg til drøye 15 millioner dollar. Men prestisjen bak en slik leveranse er nok verd sin vekt i gull.