SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia
SPIONBILDER: 2018 Rolls-Royce Cullinan
Foto: ©Automedia

Rolls-SUV nærmer seg

Rolls-Royce Cullinan testes nå i de kalde strøk, så den blir klar for norske hytteturer neste år.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn elsker SUV, og de senere år har de tradisjonelle premiummerkene tatt en stadig større del av nybilsalg-kaka.

De fem premiummerkene Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz og Volvo har til sammen over en tredel av nybilmarkedet.

Dette har naturligvis Rolls-Royce fått ferten i, all den tid de er en del av det som i januar var Norges nest mest solgte bilmerke; BMW.

Kombinerer vi premium og SUV – og naturligvis firehjulsdrift – er det en oppskrift som treffer mange nordmenn, og her kommer altså Rolls-Royce’ nye SUV inn i bildet. Dette blir jo en skikkelig Norges-bil, som kan by på alt dette i en stor og forhåpentligvis relativt elegant pakke.

Det eneste som mangler for at titusenvis og ikke bare tusenvis av nordmenn skal storme til sin nærmeste Rolls-Royce-forhandler i blåøyd entusiasme, er en elektrifisert drivlinje*.

Men de har nok mye å glede seg til, de mange nordmenn som klør i sjekkheftene etter å få kloa i den diamant-oppkalte Cullinan.

Om det blir det endelige navnet vites ikke, men det er det vi har å forholde oss til inntil videre.

En helt ny plattform danner grunnlaget for både Cullinan og Phantom-etterfølgeren lengre frem i tid. Et nytt understell og fjæringssystem sørger for maksimal komfort på de verste hytteveiene.

Under panseret sitter etter alt å dømme en oppdatert versjon av dagens 6,75-liters V12-bensinmotor, sannsynligvis med en effekt på rundt 475 hestekrefter.

«Tilstrekkelig», som det heter på Rolls-Royce’k.

For enkel adgang til barneseter og den slags i baksetene er bakdørene hengslet i bakkant, akkurat som på Phantom.

Cullinan ser ut til å dra med seg mye av Phantom-designspråket også. Mer kantete enn den mindre Ghost, for eksempel.

Akkurat nå foregår vintertestingen av Cullinan et eller annet sted ved polarsirkelen. Men dette var i og for seg ingen stor hemmelighet, ettersom Rolls på forhånd ville piske opp den norske interessen ytterligere ved å forhåndsannonsere hvor bilen skal testes.

Neste runde er i Midtøsten senere i år.

Cullinan er ventet å komme på markedet neste år, men er du gira nok er det bare å ta turen innom Goodwood, hvor Rolls-Royce har sitt hovedkvarter. Jeg er sikker på at de tar imot bestillinger allerede.

Bare du har penger nok, og det har vel nordmenn?

*: Rolls-Royce leker med tanken om en ladbar hybrid (og har tidligere vist elektriske konsept), men har droppet dieselmotorer. Ikke smooth nok for RR-glade nordmenn, sies det.

Powered by Labrador CMS