Ssangyong : SsangYong viser nok en konseptbil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
SsangYong viser nok en konseptbil
Det er liksom ikke noen bombe lenger at SsangYong kommer med en konseptbil. Ikke at den har et ubegripelig navn heller. Gjett hva XAVL betyr!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det må være frustrerende å være SsangYong-leverandør. De (og vi) blir stadig lovet nye og spennende modeller når det dukker opp et nytt konsept på bilutstillingene, men så blir det liksom ikke noe mer ut av det.

I rettferdighetens navn kom jo Tivoli til slutt, både i stor (riktignok som XLV uten Tivoli i navnet) og ikke fullt så stor utgave, og det har sikkert vært en konseptbil bakover i historien som har vært grunnlaget for disse.

Men bare ut av hodet mitt kan jeg plukke XIV fra Frankfurt 2011, og deretter har vi hatt, minst, SUT, XUV, XAV-Adventure, XLV-Air, LIV og det er sikkert en bråta jeg har glemt.

Alle var svært kompetente både i form og innhold, men ikke veldig kompetente i utholdenhet og oppfølging. Litt underlig det hele.

SsangYong eies av indiske Mahindra & Mahindra (som også har kjøpt Pininfarina) – et selskap som er blant de 20 største hjemme, og som sikkert vet at noen av SsangYongs modeller er slike det virkelig spørres etter for tiden.

I hodet mitt har de alle muligheter til å sette i gang en produksjons- og produkt-offensiv, men det virker som om familien hjemme i India (selskapet ledes fremdeles av en Mahindra) ikke helt tør trykke på GO-knappen.

Men koreanerne har i hvert fall fått lov til å reise til Genève neste uke med enda en konseptbil. Som de har døpt – tro du meg – XAVL.  Og – enda mer utrolig – det betyr altså eXciting Authentic Vehicle Long SUV.

Med i den foreløpige teksten får vi vite at den er en videreutvikling fra Frankfurt 2015-konseptet og at den fremstår som tøff og maskulin, samtidig som den går mot det avanserte og praktiske som en MPV står for.

Dessuten rommer den komfortabelt 7 passasjerer, og tilbyr stor innvendig plass, “connected car” teknologi og digitale instrumenter.

Og den er utstyrt med det siste innen førerassistent-systemer og beskyttelse for fotgjengere, fører og passasjerer.

Det jeg er spent på er: når skal merket og modellene få den farten på seg som både markedet og merkets tålmodige importører og forhandlere virkelig fortjener? 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: