-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Smått og veldig flott
Grensene mellom bilklassene blir stadig mindre tydelige. Småbilene er nå like store som kompaktbilene var for ti år siden, og i Europa blir veksten i småbilsalget kun slått av SUV-ene. Bils testteam har sett på tre av årets nyheter og målt dem mot klasseleder Toyota Yaris. På de neste sidene ser du hvordan det gikk.
Først publisert i Bil 10-2017.
En småbil er ikke lenger trang, dårlig å kjøre og kjipt bygd. Den tid er definitivt forbi.
Nå framstår de små bilene som bare en litt mindre utgave av bilene i klassen over. De har god sikkerhet og utstyres på samme måte som de langt større bilene, i hvert fall om kjøperen er villig til å betale ekstra for det.
De litt mer avanserte førerstøttesystemene som blindsonevarsling, følgecruisekontroll, aktiv kantlinjehjelp, nødbremsing og fotgjengergjenkjenning var for få år siden kostbart ekstrautstyr som nå er i ferd med å innta småbilene sammen med navigasjon og ryggekameraer, gjerne med 360 graders «fugleperspektiv» på omgivelsene rundt bilen.
Konsertsal
Komfort, innvendig støy og tilkoblingsmuligheter er de samme som i store biler, og med B&O Play (Fiesta) og BOSE (Micra) på plass omdannes kupeen til konsertsal.
Fint å ha noe vakkert å lytte på når trafikken likevel står stille. Alle fire bilene i testen var utstyrt med cruisekontroll, Forden til og med radarstyrt. Det eneste jeg savnet var aktiv køfunksjon, men det er også kun et spørsmål om penger.
For det meste en stor bil kan utstyres med, kan også puttes inn i små biler. Prisen avgjør, og den blir stadig lavere på alt som styres via elektronikk.
Merforbruket
Men bilprodusentene sliter med troverdigheten når de hevder at små biler bruker lite drivstoff. Denne og tidligere tester gjort av bladet Bil viser at det fortsatt er langt mellom tallene bilprodusentene skryter av, og det jordnære livet ved drivstoffpumpene.
Jeg svelger 20 prosent høyere forbruk med dagens NEDC-målemetode, men 51 prosent over oppgitt forbruk er ikke bare å lure forbrukerne, men konkurransevridende og på grensen til avgiftssvindel.
0,53 liter per bensinmil klarte rimeligste bil i testen seg med, de to tørsteste drakk 0,66 liter per mil. Slike tall hører bare ikke hjemme i 2017.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Fiesta
- Kia Rio
- Nissan Micra
- Toyota Yaris
- Vårt valg
- Testdata og poeng
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.