-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Cadillac med 1000 hester
Cadillac CTS-V er lystig i utgangspunktet, men når Hennessey tar den under behandling blir den nærmest hysterisk.
CTS-V er Cadillacs sprekeste sedan. Under panseret sitter en 6,2-liters kompressormatet V8 med et herlig snerr som varter opp med 640 hestekrefter og et dreiemoment på 854 Newtonmeter.
Men det er før tuningfirmaet Hennessey har tatt bilen under behandling. De tilbyr nemlig flere grader av trimming, den mest ekstreme utgaven ender på 1000 hester og har et dreiemoment på hele 1310 Newtonmeter.
At lydbildet er vel ivaretatt kan du sjekke ut selv ved å se på videoen lengre ned i saken.
Så får vi heller ta Hennesseys ord for god fisk når de forteller at bilen gjør 60 mph. (96 km/t) fra stillestående på 2,9 sekunder, og at den trenger 10,5 sekunder på å tilbakelegge en quarter-mile med 217 km/t idet den bryter målstreken.
Det er selvsagt mange elementer som skal til når trimmingen er så ekstrem at effekten skal opp med over femti prosent.
Start med ny kompressor og nytt «rørsystem», som inkluderer eksosanlegget som er nytt fra manifolden og helt ut.
Så er drivstoffsystemet oppgradert for å klare de ekstra musklene. Andre komponenter som er skiftet ut er blant annet kamaksel og ventiler (inn og ut), mens ECU-en er omprogrammert og dyno-tunet for å påse at alt fungerer optimalt.
Ifølge Hennessey må kunder som går for 1000-hesters motor også oppgradere girkassen.
Etter utført jobb lover de toppfart på over 200 miles per hour (320 km/t) hvis du finner en rettstrekning som er lang nok, og som du har for deg selv.
Hvis du har litt mildere krav til effekt, så tilbyr Hennessey også en mildere turning som ender på 757 hk i stedet for 1000. Men, som sagt innledningsvis, de fleste vil nok greie seg med de originale 640 hestene.