Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid
Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid
Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid
Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid
Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid
Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid
Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid
Mercedes-Benz C 300 e plug-in hybrid

Bestillingsklar C-Klasse med plugg

I rundt et år har Mercedes-forhandlerne vært uten en av sine mest populære modeller, men til høsten er den tilbake – med vesentlig lengre rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

På disse tider i fjor var det ifølge OFV registrert 2405 Mercedes-Benz med ladbar hybrid drivlinje. Hittil i år er antallet 303, så det er klart dette har påvirket Mercedes-salget i Norge. Men nå er det lys i tunnelen for forhandlerne.

Mercedes-Benz åpner nemlig nå for bestilling av tre nye ladehybrider med bensinmotor og firehjulsdrift.

320 hestekrefter, 700 Nm og en elektrisk rekkevidde på opptil 54 kilometer er hva Mercedes frister med i tre nye varianter av C 300 e. Modellene ankommer Norge i oktober og prisene starter på 452.000 kroner.

Da Mercedes for en drøy måned siden presenterte sine nye ladbare modeller i C-Klassen, snakket de kun om diesel. Men nå kommer altså alternativer for dem som foretrekker bensinmotor også.

– Antallet ladehybrider vokser stadig, og nå tilbyr vi totalt fem ulike versjoner av C-Klasse plug-in hybrid. Kundene kan velge mellom sedan og stasjonsvogn i kombinasjon med både bensin og diesel. Det mest spennende sett med norske øyne er likevel introduksjonen av 4MATIC firehjulsdrift, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Les også: Nå kommer ladbar A- og B-Klasse

Firehjulsdrift leveres i første omgang i kombinasjon med sedan, men det er vel lov å håpe at stasjonsvognen følger etter.

Godt utstyrt
Som dieselversjonen er naturlig nok C 300 e også basert på den oppgraderte C-Klasse som ble lansert i fjor sommer.

Det betyr over 6000 nye deler, der det mest iøynefallende er et nytt digitalt førermiljø, ratt med touchknapper og et mer aggressivt design.

Ladbare E-Klasse er allerede på plass i markedet

Det som i stor grad skiller plug-in hybridene fra modellene med konvensjonell drivlinje er mengden standardutstyr og ytelse per krone.

Her er blant annet Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.

Kraftpakke
Den elektriske motoren er integrert i drivlinjen og leverer hele 440 Newtonmeter fra start. Sammen med bensinmotoren gir det en systemeffekt på 320 hk og 700 Nm for de tre nykommerne.

Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på 5,4 sekunder takket være det heftige dreiemomentet, mens forbruket er oppgitt til 0,14-0,21 l/mil etter WLTP målemetoden.

Doblet batterikapasitet
I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi med betraktelig høyere energitetthet.

Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, noe som medfører at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 time fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

Tekniske data

C 300 e sedan

C 300 e 4MATIC sedan

C 300 e stasjonsvogn

Systemeffekt (kW/hk)

235/320

235/320

235/320

Systemmoment (Nm)

700

700

700

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

5,4

5,4

5,5

Toppfart (km/t)

250

250

250

Blandet forbruk (l/mil)

0,14-0,19

0,15-0,21

0,15-0,20

Blandet CO2-utslipp(g/km)

36-42

41-47

39-45

Elektrisk rekkevidde WLTP (inntil km)

54

50

52

Batterikapasitet (kWt)

13,5

13,5

13,5

Hengervekt (kg)

1800

1800

1800

Pris eks. lev.

kr 452.000

kr 470.000

kr 465.000

Powered by Labrador CMS