![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() Startpris på 249.000 kroner, bakdører som slår bakover og mye utstyr, men kun rundt 200 km WLTP-rekkevidde og bare 140 hk motor. Det er i kortform MX-30, Mazdas første batterielektriske bil, lansert på Tokyo Motor Show i dag og som ventes å være på plass i Norge i september neste år. Mazda velger altså å konkurrere på pris og utstyr framfor rekkevidde og effekt. Inkludert i prisen er også ferdig montert hjemmelader, metallic lakk, 18 tommer lettmetallfelger, adaptiv cruisekontroll, headup-display projisert på frontruten og adaptivt LED front- og fjernlyssystem. 35,5 kWh batteripakke For Norges del har Mazda tidligere blant annet henvist til undersøkelser Elbilforeningen foretok i 2017 som viser at 70 prosent av de daglige kjøreturene ikke overstiger 60 kilometer. – Vi mener bilen dekker de reelle behovene som bybil eller bil nummer to for veldig mange nordmenn, og dermed tror vi denne pakken vil appellere til mange, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge. BilNorge var blant de aller første som fikk kjøre en «kamuflert» MX-30 pakket inn i crossovermodellen CX-30 da Mazda la verdenslanseringen av teknologien til nettopp elbillandet Norge. Intet av teknikken er endret siden. Fordi MX-30 har CX-30-plattformen i bunnen er de utvendige målene så godt som identiske. Det vil si lengde på 4,4 meter og bredde på 1,80 mener. Høyden på 1,57 meter gjør MX-30 litt høyere enn CX-30. Her er de viktigste data: Valg av navn forklarer Mazda med at MX-betegnelsen brukes på modeller som er nyskapende eller eksperimentelle med MX-5 som det mest kjente eksempelet. Men både MX-3 og MX-6 har vært i produksjon tidligere. Mazda CX-7, som er en SUV, ble opprinnelig vist som konseptbil under navnet MX-Crossport. Ettersom MX-30 er en tilsvarende biltype og har tilnærmet like dimensjoner som den nye Mazda CX-30 blir endelsen -30 et naturlig andreledd i navnet. Åpner hele siden Dørene kan åpnes med en vinkel på 82 grader foran og 80 grader bak. Den opplagte fordelen ligger i enkel inn- og utstigning av forsetet, mens det nødvendigvis blir mer fomlete å komme inn og ut av baksetet fordi den som sitter foran både må ta av seg bilbeltet og åpne dører først. For å ta fokus vekk fra den korte rekkevidden under teknologigjennomgangen og prøvekjøringen i Oslo la Mazda avgjørende vekt på kjøreglede. Med nevnte begrunnelse valgte Mazda å se bort fra muligheten til énpedals kjøreteknologi (tung regenerering koblet til gasspedalen) for å minimere opplevelsen av at dette er en elbil og heller maksimere den generelle bilopplevelsen. Ikke alle vil nødvendigvis mene det er en fordel når elbilen kjøres i urbane miljøer. «Bare» 140 hk Førermiljøet består av tre digitale skjermer: et 7 tommer digitalt hovedinstrument, en 8,8 tommer midtstilt infotainmentskjerm og en helt ny 7 tommer berøringsskjerm som hovedsakelig betjener klimaanlegget. Rekkeviddeforlenger Valget av rotasjonsmotor henger sammen med at Mazda har den i egne hyller, at den opptar lite plass i forhold til ytelser, og at motoren lett kan konverteres til å kjøre på gass eller hydrogen.
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||