-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Selvkjøring fra kinesisk svenske
Vi har innimellom sett og fortalt nok om NEVS til at det åpenbart er liv i dem. Dette kinesiske selskapet som kjøpte opp resten av SAAB for å bygge en elektrisk 9-3. Nylig viste de noe helt annet i Stockholm.
NEVS kaller det Pons – et mobilt økosystem basert på selvkjørende biler som skal møte storbyens krav.
Det som ligger i sentrum for systemet heter Sango – og er selve bilen – eller hva i all verden vi skal kalle den.
Argumentene er dem vi kjenner. 1,3 milliarder biler i verden i dag, som brukes 5 % av tiden. Allikevel har vi forurensing og trafikk-problemer som vi mennesker åpenbart ikke kan løse.
Vi må få produkter fra produsenter som tenker meget mere left field – nisjeoperatører som virkelig vil kunne gi oss byer som er bærekraftige med transportoptimaliserte løsninger.
Og så videre.
Men NEVS viser oss hva de mener med sin Sango, som de debuterte i Stockholm i starten av juli.
En transportløsning som betyr at du ikke behøver tenke på lading eller vedlikehold eller parkering. En selvkjørende innretning som plukker deg opp der du er og avleverer deg dit du skal for en moderat mengde gull.
Eller kanskje vi snakker bitcoins? Moderne tenking er det i hvert fall.
– Vi skjønner jo at en av grunnene til at folk foretrekker egen bil, til tross for at det betyr timer med trafikk-kork, er at de føler seg vel i sin egen privatsone, sier Anna Haupt som jobber med mobiltetsløsninger hos NEVS.
Og det er da åpenbart utgangspunktet for Sango som er designet ikke bare for bildeling, men også for kjøretur-deling. – Muligheten for å kombinere privatbilisten med deling var en av de virkelige utfordringene, sier Haupt.
En av løsningene var et fleksibelt interiør som møter forskjellige behov ved hjelp av tre forskjellige settinger: privat, sosial eller familie. Avhengig av hva man velger kan inntil seks personer finne plass i kjøretøyet.
NEVS tar sikte på å plassere Sango i Stockholm-trafikken neste år. Da skal den utstyres med Autox AI selvkjøringssystemet – software utviklet av et selskap i Silicon Valley og Shenzhen.
Men dette er en løsning for den første innsatsen til Sango – bilen er nemlig bygget slik at den kan ta i brukt de systemene som er mest aktuelle for området. Underforstått – systemet bør jo også kunne snakke sammen med andre lokale trafikkstyringssytemer.
For brukeren er det ganske enkelt snakk om en app og en avansert mobilitets optimaliserings-system som overvåker og styrer hele flåten.
Senga har inntil seks seter i tre rekker, men er også utstyrt med «vegger» som kan heves og som sørger for ønsket privatliv.
Med veggene oppe er Senga delt inn i fire egne avdelinger. I sosial setting er veggene senket og gir fire personer mulighet til å reise sammen, ansikt til ansikt. I familiemodus brukes alle seks setene.
– Det er mulig bilindustrien ser annerledes på det, men vi tror at én person per bil, og at den personen er hen som eier bilen, er slutt ganske snart. Å komme fra A til B med en selvkjørende on-demand pod er nærmere enn de fleste tror, sier Haupt.
I dag testes Sango på NEVS område i den gamle SAAB-byen Trollhättan. Så er planen å sette dem ut i Stockholmstrafikken neste år.
– Akkurat som andre byer i Europa har Stockholm utfordringer når det gjelder utslipp og trafikk-kork. Derfor ønsker vi velkommen nye ideer som ligger opp mot vår visjon om en grønnere by – med mindre bruk av bil, sier Daniel Helldén, «Trafikborgarråd» i Stockholm.