Ferrari : Ferrari tapte GTO-kampen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ferrari tapte GTO-kampen
Ferrari trodde de hadde enerett på GTO – den ikoniske sportsvognen fra 1962. Bare 39 eksemplarer, en ble betalt med 48,4 millioner dollar for to år siden. Men der tok de stygt feil.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det er skredderbutikken Ares i Modena – rett rundt svingen fra Ferrari-fabrikken i Maranello – som har løsnet litt på Ferraris IP-kvelertak

Intellectual Property er en vanskelig materie, men i 2008 hadde Ferrari klart å få beskyttet 250 GTO’ens unike fasong som eget varemerke.

Så kom Ares på banen. De er kjent for å skreddersy akkurat det du ønsker på to eller fire hjul, og visste du ikke at du ønsket det, så bygger de det allikevel. Som en moderne gammel Maserati, eller slik som de oppfatter de Tomasos Pantera i dagens bilde.

Nå ønsket de å bygge en 250 GTO-kloning på 812 Superfast basis og gikk til den delen av EUs rettsapparat som beskytter IP for å prøve om beskyttelsen var gyldig.

Ares hevdet at Ferrari registrerte varemerket bare for å blokkere andre, ikke fordi de hadde tenkt å bruke det aktivt selv. Og siden Ferrari overhodet ikke hadde brukt 250 GTO-begrepet de siste fem år måtte beskyttelsen anses som ugyldig.

Ferrari hadde selvfølgelig et tonn med motargumenter, men resultatet var at retten fastslo at siden Ferrari ikke hadde tenkt å bruke designen til noe selv, var det fritt frem for Ares å bygge sin egen versjon av vidunderet.

Det var riktignok rykter for noen år siden om at den avdøde Fiat/Ferrari-sjefen, Sergio Marchionne, hadde planer om å bygge en «continuation» utgave – men det ble aldri noe av.

Det som er litt pikant i denne kampen er at Ares-sjefen, Danny Bahar (ex-Lotus), var sjef for Ferraris store avdeling for branding og accessoirer på den tiden 250 GTO opprinnelig ble beskyttet, og han har selvfølgelig inside-informasjoner om hele prosessen fra den gang.

Ferrari oppdaget altså at de ikke kan gjøre hva de vil, så de søkte med en gang beskyttelse for 250 GTO-navnet. De må vente til oktober før de får vite om EUs Intellectual Protection Office vil si ja til det. 

I så fall har de i hvert fall beholdt retten til å produsere nøkkelholdere og mansjettknapper med den spesielle logoen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: