-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mishandling eller Nytt Liv
Hva sier du til en enda mer lydløs Rolls-Royce Phantom eller Cloud? Det er åpenbart noen som syns det er topp, som utstyrer den gamle bilen sin med elektrisk pacemaker.
Lunaz Design heter et firma i England. Det ligger på hellig grunn ved Silverstone og er bemannet av fagfolk med bakgrunn fra en rekke engelske nobel-merker.
Fra å håndbygge opp klassiske biler har de nå i stedet konsentrert seg om å bygge biler som kan kjøre i London sentrum uten å betale forurensingsavgifter – de bygger med andre ord om biler til å gå batterielektrisk.
Og ikke hvilke som helst biler. Til nå har de hatt en åtteseters 1961 Phantom V til behandling, en Jaguar XK 120 fra 1953, en femti-talls Cloud og – den ferskeste som gjorde at jeg oppdaget dem – en Bentley S Flying Spur.
Jeg vet ikke for mye om tekniske data derfra. Jeg vet bare sånn som at Jaguaren har fått 380 hester og 700 Nm, det skjer ved hjelp av to motorer– det har den aldri hatt før, og et batteri på 80 kWt – så du drar ikke på langtur uten å mellomlade.
Og så fortelles Lunaz at akstiden til 100 er halvert – nå er den på crika fem.
Men de forteller også at det ligger mye arbeid bak disse ombyggingene. Bilene blir lasermålt og det bygges opp en egen digital modell av bilen som er utgangspunktet for ombyggingen og monteringen av elt det elektriske.
Forhåpentlig sørger de også for de riktige forsterkningene både med hensyn til ny vekt og ny vektfordeling, og helt nye prestasjoner som for eksempel vil kreve helt nye bremser.
Jeg ser også at i de store Rolls- og Bentley-modellene får de plass til batteripakker på 120 kWt som kan rekke til 450 km i passende bil, og at Lunaz har utviklet sine egne drivenheter der du kan velge fra 135 til 600 hk.
Billig skal det ikke være. Silvestone-verkstedet antyder kokett at dette skal koste fra 390.000 euro – og oppover.