-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Autonomi for de bilsyke
Jaguar Land Rover er midt oppe i et program der de skal lære selvkjørende biler å oppføre seg skikkelig slik at de om bord ikke skal bli bilsyke.
Det hele startet med et opplegg som jeg tror jeg ikke helt ønsker å se for meg.
Jag/LR påstår at faktisk så mange som 70 % av oss kan oppleve bilsyke i en eller annen grad.
Så har de på en eller annen måte samlet 15.000 miles med det de kaller bilsyke-data (hvem vasket bilene etterpå? Forskerne?) og utviklet et registreringssystem som de kalte ‘wellness score’.
Ved hjelp av data derfra, observasjoner av kjøremønster eller om hvordan man sitter, eller øyehøyde – en hel mengde små variabler – utarbeidet de et kjøremønster- og et kabin-oppsett som kunne minske bilsyketendensene med inntil 60 %.
Her er bilen utstyrt med biometriske sensorer som overvåker fysiologiske signaler som kroppen sender ut. Disse signalene, kombinert med måling av bilens bevegelser kan gi indikasjoner på bilsyke – lenge før offeret selv oppdager at nå blir jeg syk igjen.
Og derved kan bilen selv endre oppførsel for å hindre en ny innvendig rengjøring.
Jaguar forteller at E-Pacens 26 sete-konfigurasjoner pluss klimasystemet pluss øyevinkelen mot infotainment-systemet, er laget for å unngå kvalme. Sammen med bilens adaptive opphengning der settingen kan endres hver 10. millisekund er det mange muligheter for å gjøre dem med bilsyketendenser mindre følsomme.
Men med mindre bilsyke-sensorene kan instruere sjåfører hele tiden og i sanntid, kan ting allikevel gå galt.
Tilnærmet full kontroll kan man ikke ha før bilen kjører selv. Den er – i motsetning til en sjåfør – i stand til å ta imot en rekke eksterne henvendelser, og så ta hensyn til dem.
Dermed kan vi se fram til Jaguar Land Rovers nye software som skal redusere bilsyke ved å regulere kjøremønsteret til fremtidens selvkjørende biler.
I tillegg til at man trekker veksler på alle de dataene som allerede er samlet, ligger det selvfølgelig mye maskinlæring inne i det nye arbeidet. Ikke alle spyr like lett, og AI vil hjelpe programmet til å finne individuelle løsninger.
Selv de av oss som ikke er plaget vil antakelig dra nytte av denne innsatsen. Hvis det virkelig er slik at fremtidens autonomi vil tillate oss å lese en bok eller legge kabal eller småduppe, mens bilen kjører oss, vil sannsynligvis også vi kunne bli plaget.
Jeg opplever det selv, hvis jeg som passasjer ikke følger med på det som skjer utenfor, kan jeg merke antydninger av ubehag. Og det er ingen tvil om at å ha feste i rattet gjør at sjåfører sjeldnere blir bilsyke enn de stakkarene han slenger rundt inne i bilen.
Project Vector heter produsentens program for å utvikle et avansert autonomi-klart konsept for fremtidig mobilitet. Og det hele er et skritt på veien mot Destination Zero.
Jeg aner ikke noe om verken Vector eller Zero, men syns det høres spennende ut med en bil som gjør at hen som sitter ved siden av, kanskje ikke skriker så høyt og ofte som før.