-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Kraftwerk for Rudskogen
Porsche er ikke ukjent med å by kundene på litt kjøring. Og hvis det skal bys på Taycan-kjøring, må det bys på enda litt mer. Nemlig strøm. Det løser de med egen batteripakke på hjul.
Hadde det vært 40 år siden og noen hadde fortalt meg om «Soul on Track», hadde jeg tenkt på en LP med James Brown der det ikke var hakk i plata slik at nålen fulgte sporet.
I dag er det åpenbart noe helt annet.
I hvert fall var det det på Hungaroring for noen uker siden. Det dreide seg om en mulighet til å kjøre Taycan på bane.
Hungaroring er en moderne bane, men akkurat ladere for Porsches 800 volt systemer er det ikke så mange av der. Men Porsche har utviklet svaret på slikt for lenge siden: mobile ladetrucks der både laderne og strømmen finnes om bord.
Med 3,2 mega-watt om bord kan ti Taycan lades samtidig på topp speed. Ladekapasiteten er på 2,1 mWt. Det betyr at 30 Taycaner kan betjenes fra enheten før den må lades.
Og det kan skje fort, under rette omstendigheter er den full etter fire timer.
Anleggene er ikke nye, de har vært forsøkt under is-øvelser i Finland ved minus 40 grader, og under tre-ukers kundearrangement i Portugal i fjor.
– Vi har brukt disse trailerne ved en rekke eventer i Europa lenge, og har gjennomført rundt 5000 lade-operasjoner. Ofte under ekstreme omstendigheter. Dette fungerer, sier Ragnar Schulte – sjef for kundeopplevelser i Porsches marketing-avdeling.
I dag er det ikke mange store kunde-eventer, og den siste E-Warm-up Training fant sted i begynnelsen av oktober. Men Porsche regner med å komme sterkt tilbake etter Covid 19 rotet.
Det jeg syns skal bli spennende med en slik track-day er å se hvor mye en Taycan egentlig bruker når den kjøres slik den virkelig kan kjøres. I begynnelsen av oktober blir det mulig å finne ut av på Rudskogen.