Bestune B70

Bestune B70

Bestune B70

Bestune B70

Bestune B70

Bestune B70

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

Bestune E01

I skyggen av store far

Du skal følge ganske tett på hvis Kina-merket Bestune sier deg noe. Ny modell er såpass spennende at det kanskje er verdt å lære seg navnet.

Publisert Sist oppdatert

Bestune er en av disse rare kinesiske spesialitetene med undermerker under de store produsentene.

Du kan kanskje si at dette er slik amerikanerne drev, Chevrolet, Pontiac, Buick, Oldsmobile og whatever under GM-paraplyen. Lincoln og Mercury under Ford.

For eksempel.

Men dette er annerledes.

Hver gang en av de store finner opp et nytt segment, eller en ny forhjulsopphengning, lanserer de et nytt undermerke.

I hvert fall virker det slik.

Typisk eksempel er Bestune.

Det er kjempekonsernet FAW, First Auto Works – de som lager über-Roller-SUVen som Motorgruppen skal importere – som bedriver dette merket.

(Sammen med bl.a. Hongqi, Oley, Tianjin Xiali, Junpai, Vita, Weizhi, Xenia, Senia, Freewin, Jianxing, Vela og Vizi siden du lurte).

Bestune ble introdusert i 2018 – før det het merket Besturn, men en nye generasjon medførte nytt navn.

Åpenbart mener FAW alvor med merket. Det solgte 22.000 det første året, i fjor var det oppe i 113.000 – respektabelt.

Først og fremst med sin B70 som jeg ikke klarer å opparbeide noe forhold til – fra bildene. På tross av at jeg blir forsikret om en slip-back stil og en harmonisk taklinje som ender i en naturlig ducktail.

Jommen har ikke kineserne også oppdaget at de må ha et designspråk. Dette heter – hold dere fast – Sexy formede overflater etter filosofien om lys og skygge.

Den måler 481 x 184 x 146 på 280 cm akselavstand og er bygget på den nye FMA arkitekturen. FMA står for FAW Modular Architecture, der F’en i FAW også står for Forover og Fremtid.

Kineserne er snart like banale i sin slagord-propaganda som det verste vi har vært utsatt for her hjemme de siste ti årene. Jeg hadde da håpet vi kunne slippe en repetisjon.

Med en 1,5-liters turbo slipper vi garantert å se den her hjemme. 169 hk og 258 Nm og 7-trinns DCT.

Men når interiøret beskrives våkner jeg.

Imponerende med to store skjermer vinklet mot sjåføren. Og oppå dashbordet der et en liten boks. Inni den finner du – jeg overdriver ikke – «en sexy 3D hologram-virtuell assistent Manga-jente».

Det er nesten så du ønsker å slippe henne fri. Og hvis det blir for spennende med en Manga-gørl, kan du bygge henne om til en lang rekke andre figurer og dyr.

Om jeg sier du kommer til å slippe B70 kan jeg selvfølgelig ikke love at du kommer til å slippe unna Bestune E01. En skikkelig SUV.

Også en nesten-premiere i Beijing, den ble faktisk vist først i Guangzhou i november i fjor. Men da var det bare Manga-assistenten som fanget oppmerksomheten – hun finnes om bord her også.

Denne er batteridrevet hele veien. 61,34 kWt omfavnes av batteripakken, og det skal visstnok kunne gi en NEDC-rekkevidde på 450 km. Elmotoren skal gi 190 hk, og gi bilen muligheter for 170 km/t.

Litt kortere enn B70, med 464 cm på tross av at akselavstanden er på en centimeter mer (det er kanskje bare forskjellige målemetoder?). Bredde og høyde er standard: 188 x 164.

Begge bilene er «offisielt listet» i Q4 – de er med andre ord i salg nå.

Powered by Labrador CMS