-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Geelys viktige forord
Hvorfor i all verden kalle en bil "Forord"? Slik Geely har gjort på en av sine spennende produksjonsbiler som de viste i Beijing. Noe forord er det ikke, det er en fortsettelse.
Geely Preface så vi som konsept på Shanghai-utstillingen for mer enn ett år siden.
Nå er den her i produksjonsutgave, litt neddempet i forhold til konseptet selvfølgelig. For eksempel er døråpningene uten midtstolpe tilbake til det konvensjonelle med to forhengte dører på hver side.
Egentlig er det ingen vits i å formidle denne bilen på norsk, vi vil jo aldri få se den. Denne eter oljeprodukter!
Men er allikevel særdeles spennende i konsern-sammenheng.
Den er bygget på CMA-plattformen som er en av de viktige her i verden. Lynk & CO har brukt den på alle sine modeller siden 2017 og er foreløpig oppe i 300.000 eksemplarer.
Alt som heter Volvo 40 et eller annet, fra XC40 og fremover, bygger på denne. Og fjorårets Geely SUV er en CMA-bil. For ikke å snakke om Polestar 2.
Men nå tar de vel sikte på at den nye SEA arkitekturen skal overta den posisjonen.
Et lite innslag med kinesisk-informasjon. Fjorårets SUV heter Xing Yue på hjemmemarkedet, mens Preface heter Xing Rui. Jeg er blitt fortalt at Xing betyr noe i nærheten av en stjerne, hva etternavnene betyr har jeg ikke peiling på.
Men poenget er at denne bilen er en faktor i Geelys ambisjoner om å bli et globalt konsern.
Her har vi en bil designet av Guy Burgoyne, lenge særdeles aktiv hos Volvo i Gøteborg, nå sjef for Geelys studio i Shanghai, med mål som en Volvo S60-: 479 x 187 x 147 og 280 cm akselavstand.
Og selvfølgelig med et forutsigbart interiør, med innslag av en og annen skjerm.
Fabrikkens påstand: en av segmentets mest rommelige med fantastiske NVH-egenskaper..
Min påstand: Guy’s profilerte «Cosmos» grill burde kanskje dempes litt. Og: dropp den underlige krom-resten på bunnen av A-stolpen.
Men hele bilen viser klart at Geely nå jobber i sitt eget 4.0 univers. De er nå på fjerde generasjon etter debuten i 1997, og biler med design som dette viser en type selvsikkerhet som sikkert er nyttig å ha med seg når/hvis de også skal ut i verden.
Ikke et ord om tekniske data, men det er vel ganske trygt å gjette på en ny to-liters turbo med 187 hk og 200 Nm. Forhjulsdrift og DCT-kasse.