Fra fossilt til elektrisk

Volvo Cars vil bygge elektriske motorer på den eksisterende motorfabrikken i Skövde, Sverige, og planlegger å etablere en komplett intern elmotorproduksjon innen fem år.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet skal investere 700 millioner SEK i elmotorsatsingen i løpet av de kommende årene.

Volvo Cars’ ambisjon er å være en av de ledende elbilmerkene i premiumsegmentet og selskapet har som mål at det globale salget skal bestå av 50 prosent helelektriske biler innen 2025. Resten skal være hybrider.

Volvos virksomhet i Skövde har vært en del av Volvo-historien helt siden selskapet ble grunnlagt i 1927, og den nye elmotorsatsingen bidrar til at anlegget også vil være en viktig del av selskapets fremtid.

Volvo kunngjorde tidligere i år at selskapet har investert betydelig i den interne designen og utviklingen av elmotorer for neste generasjon Volvo-modeller. Med de planlagte investeringene i Skövde tar Volvo nå de første skrittene mot egen produksjon av elmotor.

I en første fase vil Skövde-anlegget sette sammen elmotorer. På et senere tidspunkt har selskapet til hensikt å bringe hele produksjonsprosessen for elmotorer internt inn i et anlegg i Skövde.

– Den aller første Volvo-bilen fra 1927 ble drevet av en motor bygget i Skövde. Teamet er dyktige og forpliktet til å levere de høyeste kvalitetsstandarder. Så det er bare passende at de vil være en del av vår spennende fremtid, sier Javier Varela, senior visepresident for industrielle operasjoner og kvalitet i Volvo Cars.

Den elektriske motoren er en sentral del av elbiler, sammen med batteriet og den elektriske drivlinjen. Samspillet mellom disse tre komponentområdene er avgjørende for å utviklingen av elektriske biler.

Ved å satse på egenutvikling av elektriske motorer kan Volvo Cars’ ingeniører optimalisere både motoren og hele den elektriske drivlinjen i de nye modellene. Denne tilnærmingen skal også forbedre både energieffektiviteten og den totale ytelsen til elbilene.

Design og utvikling av selskapets elektriske motorer foregår i Göteborg og Shanghai.

De øvrige aktivitetene ved motorfabrikken i Skövde, der fokuset er på produksjon av forbrenningsmotorer, vil bli overført til et eget datterselskap av Volvo Cars, som heter Powertrain Engineering Sweden (PES). PES er ment å bli slått sammen med Geelys forbrenningsmotordrift, som Volvo kunngjorde tidligere i år.

Powered by Labrador CMS