Volvo : Fra fossilt til elektrisk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Fra fossilt til elektrisk
Volvo Cars vil bygge elektriske motorer på den eksisterende motorfabrikken i Skövde, Sverige, og planlegger å etablere en komplett intern elmotorproduksjon innen fem år.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Selskapet skal investere 700 millioner SEK i elmotorsatsingen i løpet av de kommende årene.

Volvo Cars’ ambisjon er å være en av de ledende elbilmerkene i premiumsegmentet og selskapet har som mål at det globale salget skal bestå av 50 prosent helelektriske biler innen 2025. Resten skal være hybrider.

Volvos virksomhet i Skövde har vært en del av Volvo-historien helt siden selskapet ble grunnlagt i 1927, og den nye elmotorsatsingen bidrar til at anlegget også vil være en viktig del av selskapets fremtid.

Volvo kunngjorde tidligere i år at selskapet har investert betydelig i den interne designen og utviklingen av elmotorer for neste generasjon Volvo-modeller. Med de planlagte investeringene i Skövde tar Volvo nå de første skrittene mot egen produksjon av elmotor.

I en første fase vil Skövde-anlegget sette sammen elmotorer. På et senere tidspunkt har selskapet til hensikt å bringe hele produksjonsprosessen for elmotorer internt inn i et anlegg i Skövde.

– Den aller første Volvo-bilen fra 1927 ble drevet av en motor bygget i Skövde. Teamet er dyktige og forpliktet til å levere de høyeste kvalitetsstandarder. Så det er bare passende at de vil være en del av vår spennende fremtid, sier Javier Varela, senior visepresident for industrielle operasjoner og kvalitet i Volvo Cars.

Den elektriske motoren er en sentral del av elbiler, sammen med batteriet og den elektriske drivlinjen. Samspillet mellom disse tre komponentområdene er avgjørende for å utviklingen av elektriske biler.

Ved å satse på egenutvikling av elektriske motorer kan Volvo Cars’ ingeniører optimalisere både motoren og hele den elektriske drivlinjen i de nye modellene. Denne tilnærmingen skal også forbedre både energieffektiviteten og den totale ytelsen til elbilene.

Design og utvikling av selskapets elektriske motorer foregår i Göteborg og Shanghai.

De øvrige aktivitetene ved motorfabrikken i Skövde, der fokuset er på produksjon av forbrenningsmotorer, vil bli overført til et eget datterselskap av Volvo Cars, som heter Powertrain Engineering Sweden (PES). PES er ment å bli slått sammen med Geelys forbrenningsmotordrift, som Volvo kunngjorde tidligere i år.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: