Toyota : Her er Toyotas nye racer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Her er Toyotas nye racer
Toyota har i dag avduket sin utfordrer til årets WEC-serie som inkluderer 24-timersløpet på Le Mans. Snart får de følge av gamle rivaler.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

De nye bilene i det internasjonale langdistansemesterskapet omtales som Le Mans Hypercars og er vesentlige enklere og rimeligere enn de utgåtte prototypene med betegnelse LMP1.

Og så er det meningen at de skal se litt mer ut som vanlige biler, skjønt denne gjør vel ikke akkurat det?

Toyota Gazoo Racing har døpt sin bil GR010 HYBRID, og selv om den er mindre avansert enn forgjengeren er den langt fra noen sinke.

Prototypen som er vist frem i dag er utviklet i løpet av de siste 18 månedene basert på kunnskap selskap har høstet gjennom mange år i serien – inkludert tre seire i det legendariske 24-timersløpet på Le Mans.

Ingeniørteamet ved Toyota Gazoo Racings tyske hovedkvarter i Köln har utviklet selve bilen, mens den hybride drivlinjen er konstruert av eksperter i Higashi-Fuji, Japan.

Bilen har firehjulsdrift og en kraftig hybrid drivlinje som kombinerer en 3,5-liters V6 twin turbo bensinmotor som leverer 680 hestekrefter til bakakselen med en 272-hesters motor generator på forakselen.

Regelverket tilsier imidlertid en maksimal effekt på 680 hk, så effekten fra bensinmotoren reduseres når elmotoren er i drift.

Kravet til de nye bilene er at de skal være basert på en «produksjonsbil», og i Toyotas tilfelle betyr det GR Super Sport hypercar som kjørte noen oppvisningsrunder i forbindelse med 24-timersløpet på Le Mans i september 2020

Et første glimt av denne fikk vi allerede i 2018

Årets sesong blir den niende for Toyota i WEC, og de benytter samme førere som i 2019-2020-sesongen inkludert de nykronede verdensmestrene Mike Conway, Kamui Kobayashi og José Maria Lopez i bil nummer 7.

For å få ned kostnadene i den nye toppklassen er bilene 162 kg tyngre enn de utgåtte prototypene, mens downforce er redusert med hele 32 prosent.

Bilene er også større – lengden er økt med 250 mm, bredden og høyden med 100 mm. Det skal gjøre dem rundt 10 sekunder langsommere rundt Le Mans.

I tillegg er det begrensede justeringsmuligheter for aerodynamikken, så bilene må kjøres med tilsvarende oppsett på våt og tørr bane, det eneste kom kan justeres er chassis og hekkspoiler.

Toyotas utfordrere i årets sesong blir Scuderia Cameron Glickenhaus og ByKolles Racing, samt Alpine med en modifisert LMP1-bil, men så vel Peugeot som Audi og Porsche har meldt sin interesse og kommer på banen om et år eller to.

Det er med andre ord duket for spennende dyster på Le Mans igjen.

WEC-kalenderen 2021:

19. mars

Sebring, USA (1000 miles)

1. mai

Spa, Belgia (6 timer)

12-13. juni

Le Mans, Frankrike (24 timer)

18. juli

Monza, Italia (6 timer)

26. sept.

Fuji Speedway, Japan (6 timer)

20. nov.

Bahrain (6 timer)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: