Skoda : Skodas Complete Makeover - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Skodas Complete Makeover
Nå har designerne i Mlada Boleslav hatt det morsomt. Som opptakt til 125-årsjubileet ble noen av dem bedt om å velge ut sin favoritt fra historien og pusse den opp i et 2021-designspråk.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Icons Get a Makeover har Skoda av en eller annen grunn kalt dette prosjektet. Men det er ingen grunn til å la det banale navnet skremme, disse forslagene er faktisk ganske friske.

Selvfølgelig var det en som gikk helt tilbake til starten. Ikke til motorsyklene, men til starten på fire hjul. Og der finner man en nydelig, dyp rød, såkalt Voiturette på det strålende Skoda-museet. Den er fra 1905 – da het produktene derfra fremdeles Laurin & Klement..

Interiør-designer Yuhan Zhang valgte den, og selv om hun har gjort den om til en åpen sightseeing-bil for Praha, er det klart at hun tok utgangspunkt i setet man fant i originalen: en dyp skinnsofa som omfavner både deg og passasjeren.

Du finner den i hennes moderne versjon, som selvfølgelig skal være selvkjørende, og rett i front for det store dobbelt-setet har hun et stort display som skal fortelle deg og partner om de severdighetene bilen velger å kjøre forbi. Eller den kan fortelle deg hele Skodas historie, sier hun.

(saken fortsetter)

Varebil
Daniel Hajek minner oss på at Skoda faktisk bygget en Ford Transit type varebil en gang. 1203 het den. Den debuterte, ganske forsinket, i 1968. Den dukket etter hvert opp i en rekke forskjellelige versjoner og har på en eller annen merkelig måte eksistert i småserieproduksjon helt til for fem år siden.

Hajeks versjon har imidlertid ikke gått ut på dato. Her har han hentet en Transporter-plattform og bygget en ultramoderne pop-top campingbil på toppen av den. Han har også spesifisert eldrift (finnes det på Transporteren?) for å skape enda bedre plass på innsiden.

Han forteller at det var ikke lett å finne noen designreferanser fra originalen, men han mener å ha klart det ved å hente trekk fra de runde hovedlyktene – samtidig som han selvfølgelig har gitt bilen sin helt spesielle lys-signatur.

(saken fortsetter)

Cabriolet
Selvfølgelig måtte noen velge Felicia Cabriolet – en modell du fremdeles ser i førsteklasses, restaurerte utgaver i Prahas gater, som utleiebiler for turistene. Virkelig en elegant bil fra den tiden det fremdeles var stas med antydning av finner i hekken.

De har Martin Leprince også klart å få med seg, i form av noen gedigne baklys. Han er også egentlig interiørdesigner, men her er også eksteriøret av høyeste klasse. Og han forteller at etter mange timer bak rattet i en av originalene, var det først og fremst panoramaruten han forelsket seg i.

Den ble midtpunktet for det hele, det var derfra designen utviklet seg. 

Og bare hør på hvordan interiørdesigneren forklarer denne:

– Grunnen til at jeg ville gjøre en Cabrio var at det er den karosseritypen hvor du ser både interiør og eksteriør samtidig. Med den ‘flytende’ frontruten og det krumme dashbordet, skapes det en sømløs overgang mellom interiør og eksteriør.

(saken fortsetter)

Rally
Så begynne vi å nærme oss John Haugland-tid. Jeg vet ikke om han husker hvor mange løp han vant i hekkmotor-Skodaene, men det er et solid utvalg snutter på Youtube som viser hvordan han herset med biler mye større og dyrere enn hans fabrikk-Skodaer.

Så selvfølgelig måtte en av disse fem ikonene være en 130 S. 

Her har Aymeric Chertier heldigvis nøyet seg med å ta originalen, som ikke gjorde noen skam på navnet – «Porschen fra øst» – og bare friske opp det opprinnelige utseendet.

Her er du overhodet ikke i tvil om hva det er han har tatt for seg. Litt mer aggressive kanter der foran, og litt mer antydning av Alpine der bak, og det er det. Her er det helt opplagt at minnet om den gamle stjernen skulle bevares.

Innvendig er det hele mer 2021, men jeg har en følelse av at Haugland hadde likt seg der også. Han var jo vant til å være spent fast i et bur, og her er buret en del av bilens bærende konstruksjon.

Dashbordet er en skjerm i full bredde, men med tre forskjellige soner. Fører-info foran rattet, nav i midten og infotainment for passasjeren til høyre. Men selvfølgelig ville den siden kunne brukes til noter, sammen med et 3D nav-bilde dersom bilen skulle brukes for alvor.

Opplagt den jeg likte best av denne kvintetten.

(saken fortsetter)

Popular
Egentlig likte jeg den siste også, men jeg skjønte ikke noe av den.

Skodas lille Monte Carlo-versjon av den populære Popular, er liten og elegant – typisk sentral-europeisk strømlinje fra de vellykkede 30-årene. 

Ljudmil Slavov snakker også om funksjonell, praktisk eleganse og renhet når han snakker om utgangspunktet sitt. Men resultatet ser for det første mye større ut en det en Popular noensinne har hatt rett til å være.

For det andre virker det overdrevent med konveks-konkave sider som da Chris Bangles Flame Design var på topp hos BMW. Men den sentrale finnen ned over bagasjeluken går jeg selvfølgelig med på. Det hadde Skoda på bilene sine (og Fiat på sine små spesialer også).

Men resten! Hadde han fortalt meg at det var slik han så for seg at Tsjekkoslovakias mest flamboyante karosserimaker, Saoutchik – helt på nivå med Fagoni et Falaschi – kunne ha gjort en Popular, kunne jeg kanskje vært med.

Men slik det er: Ja takk til alle fire, denne her kan settes i konseptbilsamlingen med en gang.

Dessverre er det vel imidlertid sånn at verken denne, eller de andre, vil vi noensinne få se i frihet. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: