-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Drift selv!
Vi var litt imponert da gravalvorlige Stanford University viste frem siste nytt i autonome biler: selvdriftere. Nå har de fått Toyota med på laget.
Sist vi var innom Stanford som drev med selvsladding i sitt Dynamic Design Lab husker jeg at jeg først og fremst var muggen fordi så morsomme ting holdt de aldri på med på de skolene jeg har gått.
Dessuten var jeg litt imponert av at de hadde kjørt Marty i disse tøffe øvelsene i fem år, og at bilen fremdeles holdt.
Marty var selvfølgelig en utbanket de Lorean, men selv om navnet var det samme som på de de Loreanen i Back to the Future, betydde det noe helt annet her:
Multiple Actuator Research Test bed for Yaw kom navnet fra, og det var det de jobbet med. Slippvinkler og slikt, og til det hadde de utviklet et autonomt styresett som de kunne produsere evighetsdrifting med – eller i hvert fall til tanken ble tom.
Åpenbart ble også Toyota Research Institute litt imponert, for de koblet seg opp mot eksperimentene og stiller blant annet med nye GR Supra modeller.
Selvfølgelig har Toyota skikkelig alibi for å kaste bort tiden med moro. For eksempel sier de at mens proffe førere selvfølgelig vet hvordan de skal oppføre seg hvis en bil sladder, er det ofte en vanlig sjåfør ikke behersker slike situasjoner. Nå skal de undersøke om autonomi-systemer kan tre støttende til i slike situasjoner.
For det disse bilene egentlig kan, er å opptre med et kalkulert fremsyn, altså kunne forutse hva som kan komme til å skje og så forberede alle systemer på å kontre den.
Sensorer og regneprogram kan simulere hundrevis av scenarioer i en sving, lenge før føreren engang har fått øye på den, og det autonome systemet kan gjøre seg klar til «instinktive» aksjoner for å unngå en smell.
Men det hjelper ikke. Det er driftingen som er morsom, og som bildene og videoen viser har Stanford og Toyota utviklet denne kunsten slik at den er nesten ikke imponerende mer.
Men på den annen side. Dersom jeg skulle forsøke meg på drifting og merket at dette gikk forholdsvis dårlig, ville det være en trøst å ha et system om bord som kunne overta, så kunne jeg bare sitte der og bli med.