Ny EU-etikett gir mer dekkinformasjon - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img
1 bilder i galleri
Ny EU-etikett gir mer dekkinformasjon
I mai introduseres en ny EU-etikett for å tilby forbrukerne mer informasjon om dekkets egenskaper.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

På alle dekk produsert etter 1. juli 2012 er det en dekketikett som viser informasjon om drivstofføkonomi, veigrep på vått underlag og utvendig rullestøy. Målet er å øke sikkerheten og den miljømessige og økonomiske effektiviteten for veitransporten.

Fra mai 2021 kommer det en ny dekketikett hvor informasjon om rullemotstand og bremsing på vått underlag blir endret, mens støy er angitt både med antall desibel og «A ,B, C» klassifisering.

På den nye etiketten forblir klassene A til C uendret. Dekk for varebiler (C1- og C2-dekk) som tidligere var i klasse E for rullemotstand og vått grep, vil nå bli tildelt Klasse D, som tidligere var tom.

De tidligere klassene F og G vil bli tildelt klasse E. Dette gjør etiketten tydeligere og lettere å tolke. Fra mai 2021, må dekkinformasjonen også gjøres tilgjengelig for tunge kommersielle kjøretøy (klasse C3).

En annen nyhet er to symboler som viser om dekket har snøgrep innenfor EUs typegodkjennelse (3PMSF) og/eller nordiske piggfrie dekk som gir et isgrep som oppfyller ISO-standarden.

Forbrukere kan laste ned ytterligere informasjon på hvert dekk ved å skanne QR-koden som vises øverst til høyre på dekkmerket.

QR-koden gir en lenke til EPREL-databasen (EPREL = European Product Registry for Energy Labelling), som inneholder relevant produktinformasjon.

God hjelp for elbileiere
– Den nye EU-etiketten er designet for å hjelpe forbrukerne med å velge mer drivstoffeffektive dekk mens den samtidig gir god informasjon om bremselengder. Ved å velge dekk med lavere rullemotstand, kan det føre til betydelige besparelser når det gjelder drivstoffkostnader og utslipp. Rullemotstanden har også mye å si for rekkevidden på elektriske biler, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Den klare informasjonen om vått grep vil gi større trafikksikkerhet, mens informasjonen om forbipasserende støy er utformet for å redusere støyforurensningen generert av veitrafikk.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: