-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skoda klargjør neste Fabia
Skoda har sendt ut de første bildene av neste generasjon Fabia. Foreløpig er bilen godt kamuflert, men kamuflasjen forsvinner i løpet av året.
Fabia har vært en populær modell i Norge. Ifølge OFV er det registrert 18.468 nye Fabia på norske skilter siden lanseringen av første generasjon i 1999, noe som gjør den til Skodas nest mest solgte modell her i landet bak suverene Octavia, men foran Superb.
De siste årene har salget vært beskjedent, kun 13 nye Fabia ble registrert i 2020, ned fra 367 året før. Det betyr ikke at Skoda har mistet grepet på småbilmarkedet – det ble registrert hele 1825 av elbilen Citigo i fjor.
Det henger selvsagt sammen med at nordmenn som kjøper småbil i dag stort sett velger elektrisk. Og gjør de ikke det, så velger den store majoriteten Toyota Yaris som er den ukronede "kongen av småbilsegmentet".
Dermed spørs det om vi noen gang får se neste generasjon Fabia hos norske Skoda-forhandlere. Den kommer nemlig kun med bensinmotorer og har ingen ladekontakt.
Du får den med 3-sylindrede 1-litere med effekt fra 65 til 110 hestekrefter, samt en 4-sylindret 1,5-liter med hele 150 hester. Sistnevnte betyr nok spreke ytelser i den kompakt bilen.
Apropos kompakt – fjerde generasjon Fabia er større enn forgjengeren. Lengden er 411 cm (+ 12), bredden 178 cm (+ 5) mens høyden på 146 cm er lik for begge. Akselavstanden er strukket med nesten ti centimeter for å gi bedre plass ombord.
Ikke bare for passasjerene – bagasjerommet øker med hele 50 liter og rommer nå 380 liter bak andre seterad og 1190 liter nå baksetene legges ned. Det er faktisk på nivå med nye Golf som riktig nok har snaue 50 liter med nedlagte bakseter.
Ved å flytte Fabia over på VW-gruppens MQB-A0 plattform som også benyttes av nye Polo og Seat Ibiza har Skodas ingeniører greid å holde vekten på omtrent samme nivå som tidligere.
Nye Fabia blir offisiell i løpet av høsten, og da får vi også vite om den er aktuell for Norge. Trolig har den norske Skoda-organisasjonen hendene fulle med salg av Enyaq og ny Octavia så de dropper denne som uansett ville blir en nisjemodell.