-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kompakte venner
I månedens kompaktbiltest møter Ford Focus verdens to mestselgende personbiler
Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020.
Kompaktbilene var lenge den største bilklassen i Norge og det handlet helst om bensin- og dieselbiler. Så kom SUV-ene og kjørte fra, og nå er det elbiler som gjelder.
Dette er kompaktbilklassen i kortform i 2020:
* Står for 27,2 prosent av de nye personbilene
* 95,4 prosent er forhjulsdrevet
* 88,6 prosent velger kombi-kupe
* 65,7 prosent er elektriske
* 18,9 prosent er hybride
* 7,9 prosent drikker bensin
* 4,9 prosent er ladehybrider
* 2,7 prosent drikker diesel
Kilde: OFV
27,2 prosent av alle nye elektriske personbiler fram til uke 12, hørte hjemme i kompaktklassen.
I dette mylderet av valgmuligheter skal Ford Focus, Toyota Corolla og VW Golf kjempe seg fram til kunder som stadig oftere ser mot en stikkontakt. Lett blir det ikke.
Trekløveret i denne testen viser samtidig hvor praktiske, sikre og innholdsrike de beste kompaktbilene er blitt. At alle bilene i testen kvitterte ut fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester, skulle bare mangle.
KOMPAKT PAKKING
Samtidig viser Volkswagen med Golf VIII at de kompakte bilene nå er store nok om de pakkes riktig. Golf har bare vokst to fattige centimeter fra forrige generasjon, men selv med utvendig lengde på beskjedne 4,28 meter, har Golf likevel desidert best plass i baksetet og samtidig det største og mest lettlastede bagasjerommet.
Som det lille landet Norge er, begrenser folketallet modellutvalget. VW-importør har tatt konsekvensen av dette, og skjært helt inn til beinet i VWs omfattende Golf-program. Dieselvariantene droppes, og stort sett kommer Golf VIII i hovedsak til å dreie seg om ladehybride varianter når dagens el-utgave forsvinner i løpet av sommeren.
Også Toyota har kuttet i Corolla-programmet. Sedan kan du eksempelvis bare glemme om du ikke henter den hjem selv, og diesel kan du ikke lenger tanke på Toyotas nye personbiler i Europa, og neppe noen andre steder i verden heller.
MED DIESELMOTOR
Fords Focus-program inneholder fortsatt dieselmodeller, og fordi det er så få andre dieselbiler å velge blant (nei, jeg har ikke glemt Skoda, men de representerer unntaket), velger fortsatt en av tre Focus-kunder biler med dieselmotor.
Selv om Ford ikke har signalisert at Focus også blir ladbar hybrid, skal det ikke mye fantasi til for å anta at så skjer som en konsekvens av EUs krav til produsentene om å flåtesenke CO2-utslippet til 95 gram CO2/km.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Focus
- Toyota Corolla
- VW Golf
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.