-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Styggraske familiebiler
306 Mercedes-dieselhester og 390 Volvo-bensinhester. Det går virkelig unna når kreftene slippes løs i ladehybridene Mercedes C 300de og Volvo V60 T8. Men hvor miljøvennlige er egentlig disse bilene? Og er miljøvennlighet egentlig viktig for kundene?
Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020.
Vi har skrevet det mange ganger før, men gjentar gjerne: Ladehybridene er statens gavepakke til de mange med grønne fingertupper, som gjerne lader hvis det passer, men av ulike grunner ikke vil eller våger å gi slipp på den tradisjonelle fossilmotoren.
Samtidig er ladehybridene også gavepakken til alle som synes det er gøy å ha litt ekstra å dra på med. Månedens duellanter hører opplagt med i sistnevnte gruppe, men mer om dem senere.
I et par år fram mot 2019 valgte bortimot hver femte nybilkjøper en ladehybrid. Så kom et år med modelltørke.
TILBAKE
Nå er de fleste av dem tilbake. I tillegg fyller nye ladehybrider opp norske bilbutikker. Mange ladehybrider har i mellomtiden gjennomgått betydelig oppgradering, ikke minst med større batteri og økt elektrisk rekkevidde. De beste ladehybridene klarer nå – i det minste på papiret – 100 km på strøm.
Men ikke alle er der. 50 km rekkevidde holder for å score bra nok i det nye WLTP-kjøresyklusregelverket. Siden den norske engangsavgiften i betydelig grad støtter seg på bilers utslipp av CO2, slår dette ut i form av betydelig avgiftsrabatt til ladehybridene.
For å finne ut hvor miljøvennlige et par høyaktuelle familie-stasjonsvogner i premiumklassen egentlig er tok vi Mercedes C 300de og Volvo V60 T8 ut på veien en sur og regnfull, men ikke spesielt kald vinterdag.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.