-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kia utfordrer i luksus-segmentet
Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.
Kias toppmodell blant sedanene har så langt vært Cadenza, også kjent som K7 i enkelte markeder. Men nå tar de steget opp i en enda høyere divisjon ved lansering av luksuriøse K8.
Les også: Kias aller største
Med en lengde på 5,015 meter, en bredde på 1,875 m og en høyde på 1,455 m befinner vi oss i landskapet mellom BMW 5-serie/Mercedes E-Klasse og 7-serie/S-Klasse. En akselavstand på hele 2,895 meter bærer bud om god plass til passasjerer og bagasje.
Bilen er bygget på en plattform for forhjulsdrift, men tilbys med drift på alle hjul.
På motorfronten kan kundene velge mellom tre bensindrevne alternativer. Innstegsmotoren er en 1,6-liter, så går utvalget via en 2,5-liter med 198 hk / 248 Nm til toppmodellen som er en 3,5-liters sekser med 300 hk / 359 Nm.
Samtlige leveres i kombinasjon med 8-trinns automatkasse, og 3,5-literen kan også leveres i en LPG-utgave for naturgass.
Ifølge Kia er K8 første modell med et nytt designspråk som på sikt skal innføres over hele fjæla.
Interiøret ser meget luksuriøst og påkostet ut med ekte råvarer. Instrumentene er erstattet av en 12-tommers skjerm som sammen med infotainment-systemet ligger beskyttet bak en buet glassflate.
Kia lover at bilen er godt utstyrt også på sikkerhetsfronten. Salget i Korea er allerede godt i gang, men vi har foreløpig ingen informasjon om hvilke eksportmarkeder som er aktuelle.
Uansett er den neppe særlig aktuell for Norge hvor markedet for store sedaner med forbrenningsmotor er mikroskopisk og i hovedsak forbeholdt et par tyske premium-produsenter.