Kia K8
Kia K8
Kia K8
Kia K8
Kia K8
Kia K8
Kia K8

Kia utfordrer i luksus-segmentet

Kia har lansert sin nye luksuslimousine, K8, på hjemmemarkedet. Det oser prestisje og luksus av den første modellen som utstyres med Kias nye logo.

Publisert Sist oppdatert

Kias toppmodell blant sedanene har så langt vært Cadenza, også kjent som K7 i enkelte markeder. Men nå tar de steget opp i en enda høyere divisjon ved lansering av luksuriøse K8.

Les også: Kias aller største

Med en lengde på 5,015 meter, en bredde på 1,875 m og en høyde på 1,455 m befinner vi oss i landskapet mellom BMW 5-serie/Mercedes E-Klasse og 7-serie/S-Klasse. En akselavstand på hele 2,895 meter bærer bud om god plass til passasjerer og bagasje.

Bilen er bygget på en plattform for forhjulsdrift, men tilbys med drift på alle hjul.

På motorfronten kan kundene velge mellom tre bensindrevne alternativer. Innstegsmotoren er en 1,6-liter, så går utvalget via en 2,5-liter med 198 hk / 248 Nm til toppmodellen som er en 3,5-liters sekser med 300 hk / 359 Nm.

Samtlige leveres i kombinasjon med 8-trinns automatkasse, og 3,5-literen kan også leveres i en LPG-utgave for naturgass.

Ifølge Kia er K8 første modell med et nytt designspråk som på sikt skal innføres over hele fjæla.

Interiøret ser meget luksuriøst og påkostet ut med ekte råvarer. Instrumentene er erstattet av en 12-tommers skjerm som sammen med infotainment-systemet ligger beskyttet bak en buet glassflate.

Kia lover at bilen er godt utstyrt også på sikkerhetsfronten. Salget i Korea er allerede godt i gang, men vi har foreløpig ingen informasjon om hvilke eksportmarkeder som er aktuelle.

Uansett er den neppe særlig aktuell for Norge hvor markedet for store sedaner med forbrenningsmotor er mikroskopisk og i hovedsak forbeholdt et par tyske premium-produsenter.

Powered by Labrador CMS