Stor fremgang i bilsalget … eller? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Stor fremgang i bilsalget … eller?
Så langt ligger bilsalget i Europa 24,4 % foran fjorårets og april-salget hele 218,6 % over april i fjor. Burde vi hoie av begeistring?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif

Isolert sett kan måneds- og tertial-tallene se oppløftende ut, men for dem som venter på volumer som vi kjente i gamle dager er det bare sorgen.

Vi kan sitere fra pressemeldingen til ACEA – den organisasjonene som står for disse opptellingene.

I mai 2019 skrev de om årets første fire måneder: «Etterspørselen i EU har sunket med 2,6 % slik at bilsalget endte på 5,3 millioner biler».

I år skriver de: «Etterspørselen i EU har økt med 24,4 % i første tertial, til 3,4 millioner.  Særlig har de to siste månedene vist stor fremgang».

Men på tross av stor fremgang de siste månedene ligger vi altså nesten 2 millioner biler bak normalåret 2019.

Og når vi ser på turbo-måneden april får vi det samme bildet, selv om forholdet er litt bedre.

1.344.863 biler ble resultatet for EU pluss Efta i april 2019. Årets resultat for EU, Efta og GB ligger på 1.039.810.

Vi snakker fremdeles et gap på langt over 300.000 biler den siste måneden.

Oppi dette er det viktig å huske at bilsalget viste en fallende tendens i årene før pandemien også. Spørsmålet er derfra om vi noensinne vil komme tilbake til gamle høyder.

-Tvilsomt, vil de fleste si

Men like fullt har man altså et marked som en rekke produsenter og distributører skal operere i.

Når vi ser etter hvilke produsenter som har levert bedre enn de 218 prosentene EU-markedet økte med, finner vi Stellantis (+ 330 %), Hyundai Gruppen (+266 %), Toyota (+244 % med Lexus), Daimler (+223 %), Nissan og Mazda (begge på 278 %) og Jaguar Land Rover (+618 %)

Av Merkene til Volkswagen Gruppen var det bare Seat som kom over streken, hos Renault – bare Alpine og hos BMW, bare Mini.

Italia var det markedet som løftet seg mest i april, med mer enn 3000 prosent, men med 145.000 biler i år (og 4.295 i fjor) er de fremdeles 30.000 biler unna 2019-volumet.

Så hvordan skal man da egentlig kommentere bilsalget?

Salget øker (selvfølgelig), men har vi egentlig lenger noe å sammenlikne med?

Du kan fordype deg i tallene her hos Acea

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: