-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Navnet på selskapet som står bak denne nye er ganske passende: Automobili Estrema.
De skal gjøre ekstremt på italiensk lover de. Det betyr blant annet 1,5 mW, 2040 hestekrefter, og null til 200 miles (det vil si 320 km/t) på under 10 sekunder.
Andre detaljer fra drømmen: batteripakke på 100 kWt og derfor en rekkevidde på hele 520 km!
De navngir samarbeidspartnere også. De kaller batteripakken en hybrid som skal bestå av faststoff-batterier og superkondensatorer fra Avesta Battery Energy Engineering – et belgisk selskap.
Komponentene derfra skal samles av en annen batterispesialist: IMECAR Elektronik med base i Tyrkia og som allerede har kommet langt på batterier til fly.
En av batteripakkene, som er langt fra identiske, skal plasseres ved forakselen og sørge for mat dit. Mens den største legges mellom kabinen og bakakselen – sentral-batteri i stedet for sentralmotor?
Det blir en motor på hvert hjul.
Det snakkes om ekstrem energi-tetthet på 450 Wt/kg (eller 1.200 Wt/liter). Det gir en batterivekt for denne bilen på 300 kg, og gjør at Fulminea kommer til å veie ca. 1.500 kg.
Fulminea er her ment å bety lynrask – emblemet er et lyn i italienske farger – samtidig som man har Fulmen-navnet bygget inn der. (Så vidt jeg vet har det aldri vært noen hr. Fulmen som har hatt så tett forbindelse med strøm at Fulmen-navnet er hentet fra han).
Roberto Olivo gikk ut av Politecnico di Torino i 1979 og har siden beveget seg i det mangfoldige teknologi-miljøet i Torino&Omegn.
Automobili Estrema flyttet han imidlertid ned til Modena-området da han stiftet det i november i fjor.
Han forteller at bilen er på markedet andre halvår 2023.
Som alle andre eksklusiviteter skal også denne bygges i et begrenset antall. 61 eksemplarer sier han – men ikke noe om hvorfor et så underlig primtall.