NTNU Revolve Luna

NTNU Revolve Luna

NTNU Revolve Luna og Atmos

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking
Martine Midtun Egeland
NTNU Revolve avduking
Martine Midtun Egeland
NTNU Revolve avduking
Martine Midtun Egeland
NTNU Revolve avduking

NTNU Revolve avduking

Skyhøye ambisjoner

Når studentene fra NTNU tar med seg de to racerbilene sine sydover i sommer, for å møte konkurrenter fra hele Europa, er det for å bli blant de aller beste i alle øvelser. Null til 100 på under to er en av egenskapene.

Publisert Sist oppdatert

Vi har tidligere fortalt om Revolve-teamet på NTNU som ikke bare klarer å gjennomføre et tøft studium. De klarer jommen å bygge en racerbil eller to også.

Foran denne sesongen har de hentet frem en gammel sliter fra 2019 (det var ingen løp i fjor) og bygget den opp fra bunnen av slik at den er blitt nesten mer 2021-modell enn den virkelige 2021-modellen er.

Endelig dukket de opp i virkeligheten i slutten av forrige uke da Revolve-laget arrangerte en skikkelig avdukingfest med omfattende presentasjoner av dem som hadde lagt sjelen sin – og mesteparten av tiden – ned i dette. Og med Martine Midtun Egeland som sangartisten som myket opp det hele.

Den gamle bilen heter Atmos og skal delta i den selvkjørende klassen. Mens den nye heter Luna og er en elbil med egne motorer i hvert hjul.

Hvis du syns de ser pussige ut er det selvfølgelig fordi de er bygget for helt spesielle formål. I kravspesifikasjonene ligger definitivt ikke en toppfart på 300 km. Derfor er aeropakken utviklet mer for høyt marktrykk enn minimal luftmotstand.

Men selv om utseendet er pussig kan jeg forsikre at prestasjonene ikke er det. De er vanvittige.

Allerede i 2016 hadde en sveitsisk skole en elbil som gjorde null til hundre på 1,513 sekunder.

Siden superbilkunder betaler to-sifret millionbeløp for biler som har noe tilsvarende innabords, kan man kanskje selge billetter til folk som vil oppleve rykket?

En mulig bi-inntektskilde i tillegg til alle sponsorene?

Vi har også biler som drar 3,5 g i svingene. Lav vekt og brede slicks er selvfølgelig med å forklare slike verdier – men det sitter en fører med nakkemuskler der da – han merker at dette er voksent.

En McLaren P1, som også er litt av et instrument, klarer 2,4 g.

Store er de ikke. Akselavstand på – typisk – 150 cm, og sporvidde i begge ender på ca. 125 centimeter.

Gamle Atmos, den selvkjørende, veide 192 kg – med alle sensorer og regnemaskiner og servoer om bord – hadde 115 hk og gjorde null til hundre på 2,5 sekunder. I år er nesten alt nytt, spesifikasjonene også.

Den nye, Luna, har bare snurret på hjulene da den ble dyttet på plass til avdukingen. Men bilen den skal erstatte veide bare 162 kg, hadde 115 hk og brukte 2,3 til hundre.

Den nye er sikkert overlegen – slikt heter fremskritt.

Det er enda ikke avgjort hvor det skal kjøres i sommer, men laget er kvalifisert til både Tyskland, Østerrike og Spania. Til løpet i Østerrike, på Red Bull-banen der det også kjøres Formel 1, er ikke autonome biler invitert, bare de med fører.

Det finner sted tidlig i september, mens det store på Hockenheim går i andre halvpart av august.

På BilNorge.no skal vi forsøke å holde deg oppdatert på planer og resultater. I mellomtiden kan du ta for deg av disse bildene fra lanseringsfesten.

Powered by Labrador CMS