-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Søt blir litt tøff, men fremdeles søt
Vi traff den på den siste Genève-utstillingen i 2019. Så kom pandemien i stedet for neste Genève – og det ble helt stille. Nå forteller produsenten at ikke bare er det liv i dem, men det er jommen enda mer skaperkraft der også.
Egentlig startet det på svensk, men Nobe ble ganske fort 100 prosent estisk. Den kuleste mikro-elbilen ever. Tre hjul, men ikke som Microlino – den forsøkte ikke å likne på noe spesielt.
Derimot hadde en smart designer sørget for å etterlate ingen tvil om at dette var å se seg tilbake, samtidig som det var like moderne som i morgen.
Men hvor brukbar den var ante jeg ikke. En bil sto riktignok klar til en lokal prøvekjøring da alle forsøk på å kjøre noe i utlandet ble slått ned av viruset.
Nå blir det kanskje to biler å kjøre når jeg møter dem igjen. Og denne ny den likner – i motsetning til den første – helt klart på noe: en tidlig F-serie truck.
Vi vet altfor lite om den, foreløpig har den bare dukket opp, nå og da, på Facebook sidene deres. For eksempel med informasjoner om at de har tenkt å dra til USA med den, og sette opp et eget amerikansk selskap.
Det betyr at de tenker alvor – å få inn en lett trehjuls bil på det markedet er ikke veldig problematisk, det er ikke mange byråkratiske snubletråder for dem. Men en firehjuls som både skal kunne frakte folk og gods blir sett på med andre øyne, og regelverket kan bli svært begrensende.
Vi vet heller ikke om den bruker den samme drivlinjen som på GT 100 – som de nå kaller trehjulingen. Men vi vet at de reiste til Storbritannia for å få hjelp til et karbon-chassis for trucken.
Nobe 500 heter den forresten, og FAR heter engelskmennene som har karbon-kompetansen. De har en rekke andre tilsvarende prosjekter bak seg, blant annet for produktet til en kinesisk produsent som snart vil finnes på det norske markedet.
Det er ikke første gang de ber om hjelp fra folk som kan. Amerikanske Munro & Associates (som egentlig er verdensmestre i å plukke biler fra hverandre – jeg MÅ finne tid til å fortelle om dem en dag) har faktisk hjulpet Nobe med å planlegge en produksjonslinje.
Sandy Munro kan sikkert hjelpe til med å overvinne amerikansk godkjenning også
Roman Muljar, Nobe-sjefen, sier i hvert fall at han regner med at de første truckene er i produksjon i vinter.
Men ta en titt til.
Hvite dekksider, skikkelige støtfangere, runde lykter, ordentlig stigtrinn under dørene, planker som sidestøtte på planet, splittet frontrute, krom på speilene – så langt er det virkelig gjennomført.
Vi TRENGER ikke enda en retrodrøm – men du store verden som den vil lyse opp i et grått trafikkbilde.