Norge mot strømmen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Norge mot strømmen
Fersk statistikk fra Jato Dynamics viser stor tilbakegang i det europeiske bilsalget i november. I Norge er situasjonen en helt annen, og likevel er ventelistene lengre enn noensinne.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif

Statistikken fra Jato viser at registreringstallene i 25 europeiske markeder var 18 prosent lavere enn i samme måned i fjor. Sammenligner vi med november 2019, før pandemien satte inn, er nedgangen på hele 29 prosent.

Ifølge Jato er dette det laveste registreringstallet for en november på tre tiår med 855.281 biler – ned fra 1,03 millioner i 2020 og 1,19 millioner i 2019.

I Norge er derimot situasjonen en helt annet. Her var registreringstallene for november ifølge OFV 21,9 prosent høyere enn i november 2020, og de tåler enda bedre en sammenligning med 2019-tallene – da viser 2021 en økning på hele 52,3 prosent.

– Selv om markedet ikke har kommet seg helt fra pandemien, er dagens problemer ikke begrunnet i manglende etterspørsel, men snarere manglende leveringer, sier analytiker Felipe Munoz hos Jato.

Som resultat viser det akkumulerte Europa-salget hittil i år en økning på bare 0,4 prosent etter 11 måneder. Igjen skiller Norge seg ut med en akkumulert økning på 28,9 prosent i samme periode.

I Norge utgjorde elbilene 73,8 prosent av nybilregistreringene i november og hittil i år er andelen 64,2 prosent. De ladbare hybridene er også svært populære med en andel på 17,4 prosent i november og 21,4 prosent akkumulert.

(saken fortsetter)

Norge har med sine mange insentiver vært et foregangsland for «miljøbiler», men nå er resten av Europa også i ferd med å våkne. Ifølge Jato utgjorde biler med ledning 26 prosent av totale registreringer i november med 217.709 biler – 41 prosent mer enn dieselbilene.

Bensinbilene er imidlertid mest populære i Europa med mer enn dobbelt så mange biler som de ladbare. I Norge sto bensin- og dieselbiler til sammen for fem prosent av totalen i november.

Den økte etterspørselen etter miljøbiler skyldes delvis mer interesse fra publikum, samt produsenters og myndigheters økte fokus på slike.

– Sjansene er store for at folk som kjøper en ny bil i dag velger en elbil på grunn av stadig bedre rekkevidde og insentiver fra myndighetene, sier Munoz.

(saken fortsetter)

I Europa var Tesla Model 3 mest solgte elbil i november, foran Renault Zoe og Dacia Spring. Også i Norge toppet Tesla, men her med Model Y foran Model 3 og med Audi Q4 e-tron på tredjeplass.

Europas mest solgte ladbare hybrid var Peugeot 3008 foran Volvo XC40 og Ford Kuga.

Når vi ser på de totale registreringstallene for Europa ser statistikken ganske annerledes ut enn i Norge med Renault Clio på topp foran Dacia Sandero, Peugeot 208 og med 2008 på fjerdeplass. Mellom disse fire skilte det under 200 biler.

Ifølge Jato var de franske produsentene mindre berørt av chips-mangelen enn Volkswagen og Toyota som hadde nedgang på sine volumselgere, Golf og Yaris, på henholdsvis 72 og 65 prosent.

Du kan se den komplette Europa-statistikken her

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: