-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Genesis føler seg frem
Igjen en ny konseptbil fra Genesis. Et design som skal vise veien inn i en elektrisk fremtid. Samtidig forteller de at deres GV70, en ganske konvensjonell elbil, går i produksjon fra desember.
Det er temmelig nøyaktig et år siden Genesis viste en konseptbil de bare kalte X.
Så vidt jeg husker, et forslag jeg egentlig var ganske begeistret over.
Nå åpnet de dørene til sitt Genesis House i New York for å presentere den nye X Speedium Coupé oppkalt etter en racerbane i et område du aldri har hørt om som heter Inje.
Først Genesis House: seks måneder gammelt og merkets åndelige sentrum i New York. Beste Meatpacking-strøk, utsikt til Whitney Museum of American Art og Hudson River, og restauranter og te-salonger og Michelinstjerner og en etasje med biler dandert ekstremt kunstferdig der man ikke blir betjent av salgsfolk, men av kuratorer (!) og en første etasje med vegg-til-vegg audio-visuell hi-tech som svært ofte blir stilt til disposisjon for kunstnere.
Kineserne gjør det ikke bedre med sine Houses og Spaces.
Men så tenker jeg at jeg har da vært både i Apple- og Tesla sjapper – er det ikke de som har oppfunnet kundereiser? – og de konsentrerer seg da stort sett om produktene og lar folk gå videre uten distraksjoner de kanskje ikke har ønsket.
Men så var det bilen.
Egentlig syns jeg kanskje den opprinnelige var mye mer både konsept og coupé. Særlig i ren profil er denne nye ganske konvensjonell og panseret er langt som på en klassisk Mustang.
Kall den gjerne anti-kileform, men den klassiske parabol-kurven som definerer taket bakover ender i en hekk som i hvert fall får lov til å leke. Et stort ovalt tema og under det har vi en stor bue som hadde vært ideell dersom det var ønskelig å presentere noen eksosrør.
Og det hele blandet opp med konveks/konkav på en måte som – hvis du hadde sett den foran deg på fortauet – kunnet resultere i et mildere me-too problem.
For meg er den beste vinkelen rett ovenfra, men de få gangene man ser biler den veien er den ofte på vei mot en kjempesmell. Men der har vi i hvert fall en tydelig cola-flaske fasong. Den forklarer litt hvorfor jeg syns det ser ut som om den har krefter, selv om den ikke er antydning av muskuløs fra siden eller forfra.
Men forfra får vi i hvert fall lys så det holder.
Det som opprinnelig var signaturlyset til Genesis, to smale streker over hverandre, en på hver ving, er nå tatt helt ut.
Streken danner hele fronten som en kjempemessig V med strek over. Og strekene stopper ikke i front, men er trukket rundt hjørnet slik ut du også møter dem mellom forhjulene og døra.
Dette skal være døra inn til den virkelige elektriske alderen til Genesis, sier Luc Donkerwoolke, Genesis Chief Creative Officer!
Jeg håper ikke det, her har vi ikke mye revolusjon. Formmessig er denne like radikal som en naturlig utvikling av en 50 år gammel Ford Granada Coupé.
Men du store verden, for en super bensinbil den kunne blitt.
Vi må nok uansett vente litt på Genesis sin batteri-elektriske fremtid. Det første, viktige, eksemplaret av arten blir en GV70. Den skal i produksjon ved koreanernes fabrikk i Montgomry, Alabama, USA i desember.
Se ikke bort fra at den også kommer til Norge.