-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt fra Aston – ikke bare bil
Aston Martin har åpenbare problemer for tiden. De får juling på børsen og kansellerer modeller. Men til Genève skulle de i hvert fall hatt med seg en ny investor og kommende styreformann.
Selv om de ikke fikk vist ham frem finnes han, og hjemme i Gaydon, ved fabrikken, fortalte han at Aston hadde potensialet til å bli en av verdens ledende bilprodusenter og at han skulle starte med å «resette» forretningsplanen.
Mannen heter Lawrence Stroll, velkjent for de av dere som følger med på Formel 1, som faren til en fører som blir stadig bedre og som nå har fått et komplett racing-team av pappa.
Først kjøpte han en plass til sønnen, Lance, deretter kjøpte han seg inn i Force India som nå er blitt Racing Point F1-teamet som han eier det alle meste av.
Nå leder han et konsortium som har kjøpt seg inn med nesten 20 prosent i Aston Martin som i dag har en verdi på 1/5 av da de gikk på børs for to år siden. Stoll-gruppen har med seg £ 500 millioner. Dermed er i hvert fall den kommende SUV-en DBX litt tryggere.
Hva han ville sagt om den nye modellen som skulle glitret i Genève aner jeg ikke. Det er mulig han hadde syntes den var litt frivol og ikke helt stemte med dagens situasjon.
På den annen side, den ville opplagt ha skapt stor interesse selv om vi har da sett takløse racingaktige biler, nesten uten frontruter, før.
Vi behøver ikke tenke lenger tilbake enn til Ferrari Monza SP1 og SP2 – og på en stand rett bortenfor skulle det stått en McLaren Elva.
Originalt? Ikke veldig.
Barchetta het dette på italiensk. Aston Martin har derimot valgt å bruke Porsche-språk og kaller sin for Speedster.
V12 Speedster, for sikkerhets skyld.
Den har alle kjennetegn på virkelig kjørebriller, kjørehansker og maskulin holdning: alt er åpent – det finnes egentlig ikke en eneste beskyttelse mot elementene.
Det ser ut som det er veldig mye motor der foran, og det er åpenbart at du har kommandoen.
Din kontorplass er helt separat – riktignok er det plass til en passasjer (kartleseren i Mille Miglia på femti-tallet, den gangen det var alvor) men hun er skilt fra deg med en massiv barriere som deler stua i to.
5,2-literen gir 690 hester og drar bakhjulene via en åtte trinns ZF og med et eksossystem som blåser ut rett på diffuseren der bak – du får med andre ord en ekstra bonus i lydeffektavdelingen.
Det hele er bygd på en plattform med litt DBS Superleggera og litt Vantage – multilink bak, med andre ord – og selvfølgelig tre-trinns adaptive dempere.
Og hva skal vi si om karosseriet, bortsett fra at det egentlig var ganske forutsigbart?
Vel, jeg ser jo spor av Astons racing-historie oversatt til grå karbon – det er til og med litt DB3S her sammen med DBR1 (Le Mans 1959). Og jeg ser CC100 Speedster og en del DBRS der – men den er også inspirert av jetjagere fortalte Miles Nurnberger – designeren.
Det må være i interiøret det da. Også ganske grått, men utstyrt med røde innslag – akkurat som utskytnings-tab’en i en cockpit.
Dette er en showmobil, skal riktignok bygges i 88 eksemplarer til 765.000 pund (ca. NOK 9,5 mill.) stykket, men det den egentlig er, er en klar beskjed om at akkurat nå har Aston Martin ikke noe nytt å vise.