Audi Allroad

Med Allroad vil Audi sørge for at de som ønsker en litt røff firehjulstrekker, fortsatt velger Audi og ikke løper til BMW- eller Mercedes-forhandlerne.

Publisert

Svever på luft
Den største forskjellen fra en vanlig Avant finner vi i under bilen. Audi Allroad har elektronisk styrt luftfjæring på alle hjul i stedet for spiralfjærer. Bakkeklaringen kan justeres i fire trinn fra 14,2 til 20,8 cm. Sjåføren kan enten velge bakkeklaring manuelt, eller la systemet justere seg selv etter farten. I begge tilfeller vil bilen senkes automatisk etter hvert som farten øker.

Holder man seg til lovlige hastigheter i Norge, vil systemet ikke gå lavere enn 167 mm. Vår prøvekjøring av bilen røper også en sideeffekt av luftfjæringen. Allroaden tar ujevnheter på en mykere måte og er mer komfortabel enn en standard Audi A6, samtidig som den duver mer sideveis hvis man øker farten i svingene.

Permanent firehjulsdrift
Allroad kommer med Audis Quattrosystem for permanent firehjulsdrift. En Torsen-differensial på mellomakselen fordeler automatisk og uten elektronisk inngripen, driv-kreftene mellom for- og bakhjulene. Normalt er kraft-fordelingen 50/50, men opptil 75% av kraften kan sendes til for- eller bakhjulene.

Automatgear eller manuell
Kundene kan velge mellom femtrinns Tiptronic automatgear eller sekstrinns manuell kasse. Velger man manuelt gear er det også mulig å få med reduksjonsgear for dem som vil trekke tunge tilhengere eller har en ekstra bratt kneik opp til hytta. Reduksjonsgearet betjenes med en knapp på siden av gearspaken og kan kobles inn eller ut i fart. For å holde bilen på rett kurs når føret blir dårlig, har Allroad også Elektronisk Stabilitets Program. ESP fungerer også som antispinnsystem når det blir glatt. ABS og elektronisk bremsekraftfordeling er standard.

Turbo og V6
Allroad leveres med bensin- eller dieselmotor. Bensin-motoren er en 2,7-liters V-sekser med to turboladere og yter 250 hk, tyve hester mer enn i en standard biturbo. Den kan også vise til et dreiemoment som er elektronisk regulert til 350 Nm fra 1800 til 4500 o/min. I forhold til en vanlig Avant med samme motor, har Allroad lagt på seg vel 100 kilo og veier 1795 kg uten sjåfør.

Den som bekymrer seg for et forbruk på 1,8 l/mil ved bykjøring, kan velge TDi-motoren som yter 180 hk. Det er også en V-sekser, men med et sylindervolum på 2,5-liter og bare én turbo. Dreiemomentet er likevel høyere og er 370 Nm allerede ved 1500 o/min. TDi-motoren nøyer seg med 1,23 liter diesel pr mil ved bykjøring, men kryper ned til 0,7 l/mil ved langkjøring. Det spørs imidlertid om kjøpere av biler i denne prisklassen bryr seg om forbruket i særlig grad.

Utviklet nye dekk
Audi har også fått utviklet nye dekk hos Pirelli og Goodyear. De skal takle både off-roadkjøring og full fart på Autobahn, men en liten avstikker ut i gjørma avslørte at det nok fremdeles er autobahn som er prioritert, for vi satte oss nesten fast på flatmark. Testløypen var lagt opp med kjøring på det som må kalles dårlig norsk hyttevei, hvilket Allroad taklet bra. Det som skiller den fra en ekte terrengbil, er først og fremst manglende fjæringsvei, en egenskap den deler med de fleste personbillignende SUVer. Når et hjul treffer en grop, gir ikke fjæringen nok etter og hele karosseriet blir med på ferden nedover og subber i bakken.

Skiller seg ut
Audi har endret lite på utseendet i forhold til en vanlig Avant. Skjermbredere i grå plast, brede plastlister nede på dørene og beskyttelse-plater i rustfritt stål nederst på støtfangerne gir signaler om hva slags bil dette er. To eksosrør stikker også ut gjennom støtfangeren bak, et designelement man kjenner igjen fra Audi TT. Innvendig er det standard A6, bortsett fra setene og knappene for regulering av luft-fjæringen. Man kan også velge tak og dører trukket i alcantara eller et rutemønster i grønne farger som skal føre tankene hen til fritid og sport.

Importøren regner med å selge 100 biler i år. I forhold til en A6 Avant koster Allroad vel 100.000 kroner mer, men litt av forskjellen ligger i mer utstyr.

Powered by Labrador CMS