DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Stefan Warter
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Matt Howell
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Matt Howell
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Matt Howell
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Matt Howell
DKW 250 SS
Foto: Audi Tradition - Matt Howell
Ewald Kluge
Foto: Audi Tradition
Ewald Kluge
Foto: Audi Tradition

Øredøvende Audi på to

Audis klassiske del, Audi Tradition, gjør masse kult. Noe av det beste er at de også bygger opp gamle minner hvis navn ikke lenger finnes i porteføljen. DKW er det siste eksemplet.

Publisert Sist oppdatert

DKW var verdens største motorsykkelfabrikk før Verdenskrig nr. 2, med en Forschungsabteilung som var større enn den som beskjeftiget seg med Auto Unions Grand Prix biler, og med resultater, spør du meg, som også overgikk de som dr. Porsche og hans Sølvpil-kompiser kom frem til.

LES OGSÅ: Audi 100 år?

Derfra spydde de ut modeller og avanserte, spennende konstruksjoner som ville ha tatt livet av den engelske motorsykkelindustrien 20 år tidligere – hadde det ikke vært for at krigen utsatte dødsstøtet, og politikken overlot tohjulsmakten til japanerne.

Noe av de beste DKW bygde, og nå snakker vi racing, var deres såkalt split-singel med Ladepumpe.

Dr. Arnold Theodor Zoller het sjefkonstruktøren da, nå er vi tidlig i 30-årene. Noen av dere vil sikkert kjenne Zoller-navnet som en kompressortype – den mannen var HOT!

Den ensylindrede besto i realiteten av to tandem-sylindre med to stempler som gikk parallelt, bortsett fra at den bakerste var litt forskjøvet for å sikre enda bedre fylling i det felles forbrenningskammeret som ble styrt av en rotasjonsventil.

Et tredje stempel i sin egen sylinder fulgte med på lasset, dette var «ladepumpen» - en slags kompressor.

Vi snakker totakter, vi snakker 250 ccm, vi snakker vanvittige 45 hester etter at motorene ble skikkelig utviklet, og vi snakker et lydnivå som ifølge rapporter fra det første løpet sykkelen virkelig vant, Tourist Trophy på Isle of Man i 1938, «kunne høres til kysten av Lancashire». (Ta en titt på kartet – det er langt.

Også under årets TT ble lyden bemerket. Men sannsynligvis har Audis teknikere dempet litt på det hele da de bygde en flunkende ny sykkel for årets TT – 75 års jubileet for Ewald Kluges seier i dette vanvittige løpet.

Det som gjorde seieren spesiell var at for første gang ble et TT løp vunnet av en utlending på en ikke-engelsk sykkel.

Og dette løpet var blitt arrangert siden 1907. (Etter 3 timer, 21 minutter, 56 sekunder, og 424 kilometer (snitt: utrolige 126 km/t) vant Kluge med 11 minutter foran nestemann, Ginger Wood på Excelsior.)

Det som også gjorde seieren hyggelig, spesielt i etterkant, var at Kluge, som var medlem av Nationalsozialistische Kraftfahrkorps, ikke gjorde Nazi-salutten fra pallen, slik Georg Meier gjorde, da han vant for BMW noen år senere.

Nå finnes det heldigvis noen eksemplarer av den gamle DKW 250 SS-sykkelen, en nydelig sølv og blå står på museet, men den spesielle Ladepumpeutgaven, ULD kalles den, er det ingen spor av lenger.

Dermed går Audi ut og bygger en helt ny ULD-utgave basert på en 1938 Super Sport 250, og sender den til parade-runden på årets TT. Akkurat like stilig som da de bygde opp det strømlinjeteamet som Wanderer kjørte Liege – Roma – Liege med i 1939.

For hvorfor skal egentlig Audi bygge opp DKW’er og Horcher og Wanderer? Det er jo ingen av kundene deres som kjenner de navnene i dag. Kanskje selger de en Audi til, eller tenner noen Audi-ringer i hodet på en unggutt ved å gjenskape de virkelige eventyrene fra gammelt av.

Og når de setter Ralf Waldmann oppå sykkelen – motorsykkelsportens Stirling Moss – begynner de å nærme seg dagens kunder.

For han er en levende helt fremdeles. Akkurat som Moss finnes det vel ingen som har vunnet så mange Grand Prix løp som han har gjort, uten noensinne å vinne verdensmesterskapet. Hans siste løp var såpass nylig som det Britiske Grand Prix i 2009.

Slike stunt fortjener Audi masse applaus for.

Powered by Labrador CMS