Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6 Avant

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Audi S6

Også S6 får V10

Når neste versjon av S6 begynner å rulle på veien til sommeren, får du rikelig med krefter i en diskret og rommelig familiebil. Smaken bestemmer om du skal velge sedan eller stasjonsvogn, for har du råd til nærmere halvannen million spiller neppe noen tusenlapper til eller fra noen rolle.

Publisert Sist oppdatert

S6 blir nærmest det perfekte alibi for bilentusiasten som har råd til en slik investering. Her får han en rommelig sedan eller stasjonsvogn med god plass i komfortable omgivelser. Bagasje – et problem i mange biler med ytelser i denne klassen, er ingen utfordringer for S6-modellene. Du stikker deg heller ikke ut for naboene i samme grad som om du kjører for eksempel en Porsche.

Helt sjef
En 435-hesters V10 sørger for krefter i sjefsklassen. Fremkommeligheten, selv på norske vinterveier, bør det heller ikke være noe å utsette på siden quattro er standard. Ikke å undres over at dette er et yndet get-away-objekt for en viss type nattarbeidere.

540 Newtonmeter i området 3.000 – 4.000 o/min (500 Nm ved 2.500 – 5.500 o/min) gir 0 til 100 på 5,2 sekunder (5,3 for Avant) mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Som hos storebror S8 er det en 5,2-liters V10-motor med opphav fra Lamborghini Gallardo (hvor den er 5,0 liter) som benyttes, og denne er koblet til en 6-trinns Tiptronic automatisk gearkasse. Eksteriørt og interiørt er det lite som vitner om at dette er et råskinn – kun smakfulle, diskret detaljer skiller den fra en A6.

Godt under M5?
Nå har vi ikke fått oppgitt noen pris på nye S6 enda, men når en S8 med samme motor koster 1,7 millioner og en S4 med V8 og 100 hester mindre koster drøyt millionen, kan du regne med at denne havner et sted i mellom – og nærmere S8 enn S4.

Men mellom S6 og hovedrivalen, BMW M5 bør det vel settes av plass til en RS6 også? Nye M5 koster 1.545.900, så kanskje vi kunne foreslå 1.399.999 for S6’en? Så kan jo en RS6 koste 100 laken mer?

Info-direktør Paul Hegna hos Harald A. Møller påstår han ”aldri har hørt snakk om noen RS6”, men han ser frem til en interessant forsommer med lansering av tre spesielle modeller: S6, S8 og ny Allroad. Og på høsten kommer en ny TT.

Powered by Labrador CMS