-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audis vakreste
For 22.000 kroner ekstra får du 45 liter mindre bagasjeplass, men – spør du meg – er Sportback lekreste Audi e-tron og kanskje Audis flotteste kupé.
Først publisert i Bladet BIL nummer 06/20.
Den elektriske SUV-en Audi e-tron har i 2020 tatt norske bilkjøpere med storm, og er så langt klart mest foretrukne bilmodell med drøyt 5000 registrerte biler ved inngangen til juni. Hva er så poenget med å legge 22.000 kroner ekstra i Sportback når bilen faktisk er mindre praktisk enn basis e-tron?
Vel, etter min mening har det med den visuelle opplevelsen å gjøre. Jeg har fra første dag ment at e-tron demonstrerer makt i all sin massivitet. Ikke bare veier den 2,5 tonn med største batteripakke (batteriet alene veier 700 kilo), men den ser slik ut også.
SLANKERE
Sånn sett framstår Sportback langt slankere, langt fra så demonstrerende og – fortsatt etter min mening – mer elegant. Jeg er ikke i tvil om hvem av de to jeg hadde foretrukket å se hekken på i garasjen. Med 615 liter som femseter, er bagasjerommet mer enn stort nok uansett.
Rent teknisk er de to modellvariantene helt like fram til B-stolpen. Også Sportback har det praktiske ladekabelrommet under panseret, og selv om de færreste elbileiere sleper rundt på disse kablene til det daglige, er de kjekke å ha med på ferie og langtur.
E-tron innbyr til å kjøres ferielangt. Nå tenker jeg ikke bare på det lave støynivået og luftfjæringen som løfter komfort og velvære opp på det nivået som forventes av en bil som nærmer seg millionen i pris etter avkrysninger i tilvalglisten for drøyt 300.000 kroner, og det uten av statskassen kan kreve inn en eneste krone i avgifter eller moms.
LADEFART
Nei, jeg tenker like mye på rekkevidde og ladekapasitet. Skal det være noe mening i å kjøre langt med en elektrisk bil, slik Tesla forsto før noen andre hadde tenkt tanken, holder det ikke med lang rekkevidde, som for Sportbacks vedkommende strekker seg noe over 400 kilometer. Ladefarten må også være så høy at bilen er rustet for 300 nye kilometer idet siste dråpen fortæres av den kaffekoppen du uansett ville drukket etter å ha kjørt så langt.
Nå stoppet jeg likevel ofte, ikke fordi jeg hadde behov for mer strøm, men noe av hensikten med å kjøre deler av Sør-Norge rundt var nettopp for å teste en typisk langturbils kapasitet mot ulike lynladeanlegg til ulike strømleverandører. Sjeldent ladet jeg mer enn en halv time.
Dette er etappene jeg kunne klare uten ladestopp: Tønsberg – Lærdalsøyri via Filefjell, Lærdalsøyri – Haugesund, Haugesund – Lyngdal og siste etappe fra Lyngdal til Tønsberg. I sum kjørte jeg med diverse avstikkere 1589 km og noterte et snittforbruk på 22,9 kWt og 49 km/t i gjennomsnittsfart.
VINNEREN
Hvorfor jeg drar fram alle disse tallene som knapt har relevans i hverdagen? Nei, kanskje ikke, men de har det så avgjort på ferie og lange reiser. For hvem vil bruke mer av ferien til å lade enn absolutt nødvendig? Jeg vil ikke.
Sånn sett innfrir Audi e-tron, og det er ikke et sekund vanskelig å forstå hvorfor nettopp e-tron tok over der Tesla Model 3 slapp i fjor. Den er dyrere enn Model 3, men rimeligere enn X. Den er med 360 hk mer enn rask og kraftig nok, er svært komfortabel, rommelig nok og bygd med materialkvalitet som gir velvære inni bilen. Dessuten har Audi – i hvert fall til nå – kunnet levere raskt og i betydelige volum.
Sånn helt på tampen har jeg to kjepphester å ri fram til mål. Ikke kjøp 50-utgaven med minste batteripakke på 71 kWt. e-tron fortjener alt den kan lagre av strøm fordi det utvider bilens bruksområde. Dessuten hurtiglader lillebror langsommere (120 kWt). Som brukt, vil elbil med stor batteripakke alltid være mer interessant enn elbil med liten pakke.
Så lurer jeg på om Audi-slagordet «forspranget ligger i teknikken» også gjelder for bilens skjermbaserte speil? Bevares, de er slanke og lekre, men bortimot ubrukelige når du må rygge langt på smale veier og krever å se optimalt bakover. Jeg mer enn en gang bannet i mangelen av fysiske speil med dybde i bildet. Så her vil det være mulig å spare 17.200 kroner ved å utelate akkurat det krysset.
VI SYNES
For en deilig, komfortabel og vakker bil. Men spar meg for de håpløse digitalspeilene.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | Elektrisk |
Effekt/moment foran: | 192 hk/247 Nm |
Effekt/moment bak: | 234 hk/314 Nm |
Sum effekt: | 360 (408) hk/561 (664) Nm |
Drivlinje: | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 5,7 sek |
Toppfart: | 200 km/t |
Batteri (brutto): | 95 kWt |
Energiforbruk/test: | 23,5/22,9 kWt |
Rekkevidde: | 415 km |
DC ladefart: | 150 kW |
Mål LxBxH: | 490/194/162 cm |
Akselavstand: | 293 cm |
Bakkeklaring: | 17,2 cm |
Bagasjerom: | 615 - 1655 liter |
Egenvekt: | 2480 kg |
Tilhengervekt: | 1800 kg |
Euro NCAP | 5 stjerner (2919) |
Pris fra: | Kr. 668.870 |
Pris testbil: | Kr. 974.100 |
Garanti bil: | 5 år/100.000 km |
Garanti batteri: | 8 år/160.000 km |
Miljøklasse: | A |