-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Her er Audi Q8
Så er da endelig turen kommet for Audis utfordrer i segmentet for store, "wannabe coupé" SUV-er.
BMW eide dette markedet alene i årevis fra 2008. De er jo allerede på andre generasjon X6 og har nylig avslørt at også X4 snart er klar som Opus 2.
For to år siden kom også Mercedes på banen, og de lanserte like godt to modeller omtrent samtidig – GLE Coupé og GLC Coupé.
Audi viste Q8 som konsept ved to anledninger i 2017 – først i Detroit og deretter på Genève-utstillingen.
I dag slipper Audi de første offisielle bildene av Q8 i produksjonsdrakt. Men det betyr ikke at du kan løpe til din nærmeste Audi-forhandler og legge beslag på et eksemplar – først i årets siste kvartal lanseres bilen på det europeiske markedet.
Elektrisk støy
I Norge er det vel en viss fare for at Q8 kan drukne litt i all viraken den el-drevne e-tron quattro vil bli møtt med når den gjør sin entré. Det skjer vel omtrent samtidig.
Q8 blir utvilsomt en SUV for dem som vil vise seg frem. Med målene 499 x 200 x 171 cm er den omkring 7 cm kortere, 3 cm bredere og 4 cm lavere enn storebror Q7 som den deler plattform med. Proporsjonene gir et mer dynamisk uttrykk enn hos den familiære Q7.
I første omgang skal Q8 tilbys med tre alternative 3,0-liters motorer med mild hybrid-teknologi.
Seksere
Dieselalternativene er på 228 eller 282 hestekrefter, bensinutgaven på 335 hk, samtlige med mild hybridteknikk som varter opp med ekstra skyv under kraftig akselerasjon. Under gitte forhold kan bilen også kjøres på ren eldrift.
Den mekaniske senterdifferensialen fordeler i utgangspunktet kreftene 40:60 mellom for- / bakaksel, men kan også lynraskt flytte mer krefter til akselen med best grep.
En bakkeklaring på 254 mm er praktisk når man skal ta seg frem i ulendt terreng, eller på en dårlig brøytet vintervei.
Mange valgmuligheter
Som ekstrautstyr kan Q8 leveres med luftfjæring som kan endre bakkeklaringen med inntil 90 mm for å optimalisere bilen i forhold til vei- og føreforhold.
Blant utstyr nevner også Audi LED-lykter som standard, og HD Matrix LED som ekstrautstyr. Og selvsagt alt hva du ellers måtte ønske på komfort- og sikkerhetsfronten.
Mercedes GLC Coupé er uten sammenligning den mest suksessrike SUV-coupéen når vi ser på registreringstallene fra OFV etter årets fem første måneder. Det er registrert 230 slik mot bare 10 GLE Coupé. Hos BMW er tallene beskjedne 15 for X4 og 8 for X6.
Selv skjønner jeg fortsatt ikke vitsen med biler som dette, men det er det tydeligvis mange nok som gjør til at det fins en lukrativ nisje her.