Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo
Xpeng Kiwigogo

Kinas flygende bil

Med ferske kontanter fra de fikk inn 1,7 milliarder dollar i et aksjesalg i New York i august, føler de kanskje at de har råd til å leke litt også.

Publisert Sist oppdatert

I hvert faller stiller Xpeng opp på Auto China utstillingen med sitt forslag til en flygende greie.

Nå sier at de utvikler denne flygende bilen utelukkende for å bli flinkere på mobilitet, elektrifisering og digitalisering.

Pluss finslipe talentet de allerede har for å få maks oppmerksomhet på en bilutstilling, skulle jeg tro.

Denne, som de har døpt Kiwigogo (hvor får de det fra? – det høres ut som et gammeldags diskotek for folk fra New Zealand) er en dronelignende innretning som skal ha plass til to passasjerer som kan reise av sted i en høyde på mellom fem og 25 meter. El-motorer driver åtte turbofans.

Den er utviklet hos noe som heter Xpeng Heitech – en teknobedrift der det meste eies av He Xiaopeng, som også eier bilfabrikken.

– Vi kommer til å evaluere slike prosjekter veldig nøye, før vi går inn med store investering i noe som dette, sa He ved presentasjonen.

Heitech sa at de hadde hatt 10.000 løft med Kiwigogo for å sjekke funksjoner og sikkerhet, men regnet ikke med at man ville få se noe slikt i virkeligheten den nærmeste tiden.

De hadde riktignok tatt ut 15 patenter i forbindelse med denne, men hva de skulle brukes til var ikke helt klart.

I det hele tatt var Xpeng meget mer interessert i å fortelle om den nye samlefabrikken de legger siste hånd på nå, nede i Zhaoqing.

Denne ferske bilfabrikken startet med sin G3 mini-SUV i august 2018, og i fjor kom P7 på markedet. Merket er på vei med en skipslast nye biler til Norge nå.

Med de 2.619 bilene de solgte i Kina i august, har selskapet nå solgt til sammen snaue 17.000 nye biler siden starten.

Powered by Labrador CMS