Xpeng G3: Ny Kina-bil til Norge - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

«Zero Emission Mobility AS har gleden av å introdusere den intelligente SUV-en Xpeng G3 til Norge. De første bilene kommer på norske veier i løpet av 2020», heter det i en pressemelding vi mottok i morges.

Bak det nye selskapet står blant annet Zahid Saddiq som også driver Star Autoco i Lørenskog, tidligere Mercedes-forhandler gjennom en årrekke.

Vi observerte som nevnt bilen i februar takket være en våken leser, Anders Pettersen, som delte sine bilder med oss. 

Pressemeldingen omtaler Xpeng G3 som en intelligent kompakt-SUV bygget på en fremtidsrettet plattform, med banebrytende teknologi.

Blant høydepunktene den fremhever er XPILOT, en avansert førerassistent. Bilen er utstyrt med 20 sensorer, derav 12 ultrasoniske radarer, 3 millimeter bølge-radarer og fem HD-kameraer som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren.

XPILOT er ifølge importøren også klargjort for autonom kjøring. G3 har også et eget operativsystem, Xmart OS, som tillater nettbasert oppdatering og oppgradering av bilens funksjoner.

- G3 er en av verdens mest høyteknologiske biler, som oppgraderer seg selv. Versjonen vi tar til Norge er en praktisk og rommelig SUV tilpasset norske forhold. En netto batterikapasitet på 66,5 kWt gir en rekkevidde på rundt 450-460 kilometer etter den nye strenge WLTP-standarden, uttaler Espen Strømme, daglig leder i Zero Emission Mobility AS.

Mer enn 20.000 biler er allerede solgt i Kina, og disse har gått mer enn 100 millioner kilometer med svært høy driftssikkerhet, forteller Strømme videre.

Han legger til at Xpeng har en omfattende sikkerhetsfilosofi som både inkluderer aktiv og passiv sikkerhet, i tillegg til et stort fokus på datasikkerhet. Bilen har oppnådd høyeste score for noen elbil av C-NCAP med fem stjerner av fem mulige, i tillegg til score “Excellent” i C-IASI sikkerhetstest (China Insurance Automotive Safety Index).

Norske bilkjøpere vil tilbys en videreutviklet versjon av Super Long Range-modellen, som vil få benevnelsen G3 520i. G3 vil tilbys i to utstyrsversjoner; Smart og Premium. Begge versjonene vil ha en omfattende utstyrsliste og svært høy innvendig standard.

- Utvendig har bilen et prisvinnende og sportslig design. Innvendig er G3 utstyrt med panorama cockpit med LCD instrumentpanel og 15,6 tommers berøringsskjerm. Med en drivlinje som yter 194 hk og 300 Nm har G3 både kraftoverskudd og sportslige kjøreegenskaper, sier Strømme.

(Du kan jo gjøre deg opp din egen mening om designen er sportslig ved å studere bildene. Jeg oppfattet i alle fall ikke fronten som spesielt sportslig de sekundene jeg observerte bilen.)

Salget av Xpeng G3 vil i hovedsak være nettbasert, og vil åpnes innen kort tid. Da vil også de endelige prisene for de to modellvariantene annonseres. Alle kunder som bestiller bil innen 15. juni er garantert å motta bilene i 2020.

- Xpeng G3 blir en klasseledende bil som også skal ha en attraktiv og konkurransedyktig pris, og vi er sikre på at den vil bli et vanlig syn på norske veier, sier Strømme.

P7 kommer – med rekkevidderekord
Den neste modellen fra Xpeng heter P7 og ble oppført på MIITs (det departementet som holder orden på bilsalget i Kina) salgslister i februar med en rekkevidde på 706 km. Kinarekord – selv om dette er NEDC-verdier.

Bilen går rett i strupen på Tesla Model 3, med akselavstand på tre meter og lengde på 488 cm.

Den får enten én motor og bakhjulsdrift eller to motorer og firehjulsdrift. Bakhjulsdrift-motoren er på 196 kW (266 hk), men med firehjulsdrift kommer det en motor på 120 kW (163 hk) i tillegg foran.

Xpeng benytter NVIDA Ai-infrastruktur i denne modellen for å nå en nivå-tre autonomi

En triumf for fabrikken er det at de har fått tillatelse fra amerikanske NHTSA og fra Samferdselsdepartementet så de kan teste sin Smart Electric Platform Architecture på amerikanske landeveier.

Samtidig med at MIIT frigjorde for salg i Q2, sendte fabrikken ut de siste bildene fra avsluttende tester – 120 dager med under 35 grader i noe de kaller Red River Valley Automotive Test Center i Heilongjiang-provinsen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: