Jijue 01

Nye merker på løpende bånd

Travle dager hos Geely

I Geely-delen av hendelser-protokollen vår har vi for de første 14 dagene av august notert: termisk samarbeid med en kinesisk by som heter Longquan, investere $ 10 mill. i malaysiske Proton og etablering av fire-fem nye bilprodusenter. Hurtigtørkende blekk på kontraktene?

Hvis vi skal holde oss til Geelys innenlandske engasjement, så er vi nok en gang inne i en slik historie vi bruker som forklaring når vi påstår at det er masse av kinesisk bilindustri det er umulig å skjønne noe som helst av.

For ikke å forstå noe som helst, må vi først to år tilbake i tid. Da etablerte den fremstormende globale bilprodusenten, Geely, et produksjons- og utviklingsfellesskap med den kinesiske tech-giganten Baidu. Kinas Google, og mye mer.

Jidu het virksomheten, Xia Yiping var General Manager hos Geely, han ble også CEO for Jidu.

I juni i fjor viste Jidu sin første intelligente bil – og mye av poenget var jo nettopp at Baidu skulle bygge all sin bilrelevante AI- og digitale kompetanse inn i selskapets biler. Robo-01 het det første konseptet.

Produksjonen, ble vi fortalt, skulle i gang 3. kvartal 2023.

Manglende produksjonstillatelse

Problemet var at Jidu ikke hadde noen produksjonstillatelse.

Som Google så velvillig oversetter for meg – har jeg fortalt hvor glad jeg er i denne nye språkformen? – ble dette løst, men bakgrunnen var:

«Men som en billett til den nye energibilbanen er produksjonskvalifiseringen et hardt bein som Baidu aldri klarte å gnage.

«På grunn av overkapasiteten til biler i Kina, og den hyppige forekomsten av svindel med nye energikjøretøy siden 1. juli 2017, har den innenlandske utstedelsesporten for ny energiproduksjon blitt redusert og antall nye kvalifikasjoner utstedt de siste tre årene har vært null.

«For å bryte gjennom nakkeproblemet med produksjonskvalifikasjoner velger de fleste av de nye kreftene i bilproduksjon OEM eller oppkjøp. For eksempel er (Geelys) oppkjøpet av Lifan (som ble Builan Motor – batteribyttesystem) og Xpengs oppkjøp av Fudi (pickup-produsent) både fusjoner og oppkjøp av bedrifter med bilproduksjonskvalifikasjoner for å fylle kvalifikasjonsgapet».

Med andre ord, Jidu måtte finne en løsning på produksjonstillatelseproblemet sitt.

Under Geely-paraplyen

I Jidu hadde Baidu, med sitt bilselskap Mihang Automobile, 55 prosent av kapitalen, mens Geely hadde 45. Men de snakket selvfølgelig sammen og kom til den logiske løsningen at produksjonen måtte legges under Geely-paraplyen.

Tidlig i august ble det etablert et nytt selskap med det enkle navnet Hangzhou Ji and Yue Automotive Technology Co. Ltd, med Geely 65 % og Baidu 35 %.

Også kineserne har sans for Keep it Simple, Stupid, så selskapet er nå omtalt som Jiyue. Med daglig leder (bombe): Xia Yiping.

En uke etter kunne kinesiske MIIT, de som deler ut produksjonstillatelser, vise bilder av en ny batch biler som var godkjent for produksjon.

Avanserte "støttehjul"

Blant annet Jiyues 01. Ikke veldig fjern fra Robo 01 kan man si.

En eller to motorer, hver på 200 kW. 485 x 199 x 161 centimeter, tre meters akselavstand og bygger på den velprøvde SEA-arkitekturen. Med 31 sensorer, to lidars og en bråta 8 megapixel kameraer pluss Baidu sin Qualcomm Snapdragon 8295-underestøttede Apollo-system hevdes det at denne er i topp blant smarte biler på kloden.

I tillegg byr den på muntre soltakløsninger, tofarget eksteriør og andre publikumsvennlige finter og er på markedet i Q3 i år.

Men så spør man seg da, dette med produksjonslisens, var det virkelig overraskende?

Og hvor skal denne posisjoneres i forhold til Polestar, Lynk & Co og ikke minst det som for tiden åpenbart er yndlingsmerket til Geely-høvding, Li Shufu, nemlig – mer Gøteborgbasert enn Volvo snart – Zeekr?

Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Jijue 01
Powered by Labrador CMS