-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Nye ideer fra nye IDEA
IDEA er en gammel kjenning for BilNorges lesere. De svikter ikke i år heller, men er på plass i Genève.
Det er kanskje ikke noen bombe at når jeg ser noe fra Italia som jeg ikke vet om, så bråstopper jeg.
Navnet IDEA er ikke nytt. Et designfirma som opprinnelig ble opprettet for tretti år siden, med blant annet superarkitekten Renzo Piano som partner, for å designe Fiat VVS og Tipo.
Så IDEA har jeg fulgt siden det ble født. Jeg lurte også veldig på hva som skjedde da de ble overtatt av sveitsiske Rieter-gruppen i 2000. Og det har faktisk vært ganske stille rundt dem siden da. På tross av at Rieter er en stor medspiller i den globale engineering-industrien og hadde helt klare planer om hvor IDEA skulle plasseres i sammenhengen.
Men så snublet jeg altså over en IDEA-stand i Geneve, ikke riktig der hvor Bertone alltid har vært, men litt bortenfor. Men la oss håpe at dersom Bertone nå skulle være borte, så er i hvert fall IDEA tilbake. Med nytt, stort hovedkvarter i Torino, like ved Mirafiori-fabrikken, i en klassisk gammel villa.
Mangslungent
Blant alle de som jobber der, med design og konstruksjon og branding og mange andre kreative oppgaver (de har til og med et team motedesignere der nå, som jobber med noen av de hotteste navnene i bransjen), møtte jeg en bil som het ERA og de to som hadde jobbet på den.
Ingen av dem ante at det hadde eksistert en engelsk førkrigs racerbil ved navn ERA – det de hadde kalt denne modellen.
Men begge visste godt hva de gjorde da de satte seg ned for å tegne IDEAs nye visittkort. En lekker åpen toseter, med Lambo-type dører og plass til en firer eller sekser på tvers. Men layouten er også gjort for en hybrid-løsning, slik man må gjøre nå for tiden dersom man skal kunne snakke med bilfabrikkene.
Klar til bruk
Bilen er ferdig konstruert, også Rieter-gruppens ingeniører har vært her, så dette er et nøkkelferdig prosjekt.
Umberto Palermo heter sjefdesigneren, det er han som står midt på bildet. Han er utdannet fra Politecnico di Milano, og jobbet hos legendariske Bonnetto Design før han kom til IDEA for to år siden. Med seg på prosjektet hadde han Michele Longo – som forresten også er fra Sicilia.
Sammen lover de oss mye spennende i tiden som kommer. Og jeg lover å følge med.