-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nye ideer fra nye IDEA
IDEA er en gammel kjenning for BilNorges lesere. De svikter ikke i år heller, men er på plass i Genève.
Det er kanskje ikke noen bombe at når jeg ser noe fra Italia som jeg ikke vet om, så bråstopper jeg.
Navnet IDEA er ikke nytt. Et designfirma som opprinnelig ble opprettet for tretti år siden, med blant annet superarkitekten Renzo Piano som partner, for å designe Fiat VVS og Tipo.
Så IDEA har jeg fulgt siden det ble født. Jeg lurte også veldig på hva som skjedde da de ble overtatt av sveitsiske Rieter-gruppen i 2000. Og det har faktisk vært ganske stille rundt dem siden da. På tross av at Rieter er en stor medspiller i den globale engineering-industrien og hadde helt klare planer om hvor IDEA skulle plasseres i sammenhengen.
Men så snublet jeg altså over en IDEA-stand i Geneve, ikke riktig der hvor Bertone alltid har vært, men litt bortenfor. Men la oss håpe at dersom Bertone nå skulle være borte, så er i hvert fall IDEA tilbake. Med nytt, stort hovedkvarter i Torino, like ved Mirafiori-fabrikken, i en klassisk gammel villa.
Mangslungent
Blant alle de som jobber der, med design og konstruksjon og branding og mange andre kreative oppgaver (de har til og med et team motedesignere der nå, som jobber med noen av de hotteste navnene i bransjen), møtte jeg en bil som het ERA og de to som hadde jobbet på den.
Ingen av dem ante at det hadde eksistert en engelsk førkrigs racerbil ved navn ERA – det de hadde kalt denne modellen.
Men begge visste godt hva de gjorde da de satte seg ned for å tegne IDEAs nye visittkort. En lekker åpen toseter, med Lambo-type dører og plass til en firer eller sekser på tvers. Men layouten er også gjort for en hybrid-løsning, slik man må gjøre nå for tiden dersom man skal kunne snakke med bilfabrikkene.
Klar til bruk
Bilen er ferdig konstruert, også Rieter-gruppens ingeniører har vært her, så dette er et nøkkelferdig prosjekt.
Umberto Palermo heter sjefdesigneren, det er han som står midt på bildet. Han er utdannet fra Politecnico di Milano, og jobbet hos legendariske Bonnetto Design før han kom til IDEA for to år siden. Med seg på prosjektet hadde han Michele Longo – som forresten også er fra Sicilia.
Sammen lover de oss mye spennende i tiden som kommer. Og jeg lover å følge med.