-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kerkorian til GM, aksjene til værs
Midt oppi rettssaker mot Daimlerchrysler har Kirk Kerkorian, 87 år med massevis av kasino-milliarder bak seg, sagt at han vil bruke nesten 900 millioner dollars på å fordoble eierposten sin i GM, til 8,8 prosent. Aksjekursen jumpet 15 prosent og luktet på 32 dollars!

Jeg nevnte forleden at jeg allikevel ikke møtte Kirk Kerkorian på Grønnlandshagen i Oslo. Og godt var det, for hadde han virkelig vært der hadde han ikke kunnet komme med det overraskende tilbudet om å gå sterkt inn i GM.
At han gjorde det resulterte for det første i at GMs aksjekurs satte ny rekord i stigning på en dag, men vi så også at meldingen dro Ford kursen oppover, og det speilet seg senere til Europa der både Daimlerchrysler, Peugeot og Volkswagen la merkbart på seg. At Fiat steg med hele 5,2 prosent var ikke like oppsiktsvekkende, der har de vært på stigende kurs siden 20. april.
Hva Kerkorian vil med GM, er det selvfølgelig mange som lurer på. Det blir forsikret at dette er en passiv investering, i så fall den første i hans lange historie. MGM Mirage, som han kontrollerer, kjøpte nylig Mandalay, dermed er to av de største kasino-gruppene i Las Vegas slått sammen. Og MGM (filmbiten), som han også kontrollerte, sørget han for å få solgt til Sony i fjor. Ikke akkurat passive noen av de eierskapene.
Og i Chrysler kunne han vanskelig vært mindre passiv siden han som 72 åring kjøpte 22 millioner aksjer der. Tøffest var det i 1995 da han sammen med den gamle Chryslersjefen Lee Iacocca prøvde å overta hele bedriften. Hans juristinnsats mot tyskerne etter sammenslutningen, kan vel heller ikke akkurat kalles passiv.
Det er allerede dukket opp en rekke teorier om hva som ligger under: Salg av GM Acceptance Corp, for eksempel, finansbiten som er meget profitabel og som vel er verd 20 milliarder dollars, der GM selv er verd 16. Eller kanskje han vil kreve å løse opp et av de enorme fondene GM sitter på (60 milliarder er for eksempel avsatt til pensjoner). Men det kan jo også være at han ser en sunn fremtid for selskapet som både er likvid og har positiv kontantstrøm og som har en aksjekurs som er den laveste på 12 år.
- Og, sier noen av kynikerne, - dette vil kunne hjelpe GM i de tøffe forhandlingene med fagforeningene. Nå kan GM-ledelsen gjemme seg bak Kerkorian og presentere ham som den store stygge ulven, som ikke vil gi noen innrømmelser.