-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Leverandører bygger Jeep
Det blir i hvert fall i familien. Smart revolusjonerte sammensettings-arbeidet da de lot underleverandører bygge stasjoner langs samlebåndet og gjorde dem ansvarlige for hele prosessen på sin del av fabrikken. Nå gjør Jeep det samme.

Det nye systemet skal i virksomhet på en Jeep-fabrikk i Toledo som skal være operativ når den nye Wrangler er på nett i 2006. Som vanlig når det gjelder små revolusjoner i amerikansk bilindustri, har man måttet ta med seg fagforeningen på lasset. I dette tilfellet har Chrysler gjort en bytteavtale med UAW (United Auto Workers). Til gjengjeld for en to-lags lønnsavtale ved fabrikken, skal UAW få lov til å rekruttere arbeidere fra de tre underleverandørene som skal være med på å bygge bilen. Et solid agn for en forening der medlemsmassen lekker ut.
Wrangler-fabrikken er den eldste bilfabrikken i drift i USA. Den skal nå erstattes av et nytt anlegg der det skal investeres til sammen 2,1 milliarder dollars. Med seg på laget får Chrysler Kuka-gruppen som skal ha ansvaret for å sveise og sette sammen karosseridelene til en hel bil, Stuttgart-baserte Durr skal stå for det moderne lakkanlegget som skal behandle karosseriene fra Kuka, mens Syd-Koreanske Hyundai Mobis skal ha ansvaret for å sette sammen rullende chassis-moduler.
Slutt-sammensettingen er det Chrysler som skal stå for, men systemet betyr blant annet at Chrysler ikke lenger har full kontroll over kvaliteten. Dette ser de imidlertid på som en minimal ulempe – våre samarbeidspartnere er minst like interessert i et høyt kvalitetsnivå som vi er, sier de derfra.
For Chrysler er dette et ledd i å kutte gapet til for eksempel Japan. Japanerne bruker fremdeles 700 dollars mindre på hver bil de bygger, enn amerikanerne gjør. Ved å spare investeringer, spre risiko og gjøre underleverandørene skarpere i sine kalkyler håper Chrysler at de kan kutte ned på deler av denne japaner-fordelen.